Direktlänk till inlägg 19 maj 2008

Teori på Rallykursen

Av Sheltieflickorna - 19 maj 2008 21:57

Nu äntligen har RallyLydnadskursen startat. Som jag har väntat... Vi gick igenom skyltarna för fortsättningsklass och avancerad klass. Vissa av övningarna är i stort sett samma som Lydn kl 3, så när vi har tränat in dem så är vi redo även för de högre lydnadsklasserna.


Lite förenklat kan man översätta vissa av skyltarna till lydnadsmomenten så här;

  • vändningar på stället
  • hopp lydn kl 1
  • helt om
  • stegförflyttningar
  • helt om halt/marsch
  • fjärrdirigering kl 2, brevid föraren
  • fjärrdirigering kl 3, brevid föraren
  • " del av dumrutan" (föraren rundar hunden)
  • stegförflyttningar bakåt
  • tempo ändringar
  • läggande under gång
  • ställande under gång

Ungefär så där.


Nu har jag en vecka på mig att träna in de momenten, för nästa vecka ska vi gå bana. :D


Yvonne och Galotterna


 
 
Ingen bild

Tessan med voffsar

20 maj 2008 14:51

Full rulle ser jag!!
Må gott

 
Ingen bild

molle

20 maj 2008 19:39

men det verkar jätte kul.. matte undrar om man kan läsa nått om rally lydnad,, hon var visst intresserad sa hon.. undra varför..

 
La famiglia

La famiglia

20 maj 2008 23:52

Trots att jag har hyfsad koll på alla Rallyskyltar måste jag erkänna att jag inte begriper ett smack av ovanstående. Vilket ju inte är så konstigt.

http://hundblues.blogspot.com

 
Ingen bild

Yvonne

21 maj 2008 08:54

La;

nej, det är inte så konstigt, du har ju inte hamnat i "lydnads-träsket" ...ännu.:D

 
Ingen bild

eva g

21 maj 2008 18:42

Hej
Ja vi avslutade vår kurs i rallylydnad i lördags. Vi hade en lite tävling och Renzo vann nya tandborstar (matte valde höhö, han höll till godo med falukorv) Fortsättningskurs startar omgående så vi avvaktar nog med en senare kurs till hösten eller så. Han är ju lite ung så han behöver rasa lite till, ev ska vi börja spåra lite - få användning för Lagottonäsan :)

Lördagen innan var Lerums tidning på kursen för Git (Alfahund center) ville få ut info om kursen. Torsdagen därpå satte jag morgonkaffet i halsen så skrattade jag för Per och Renzo täcker nästan en hel sida! Per hade sagt " ja, jag kan vara med lite grann" hahaha...va kul det va! så var det rätt bra skrivet om kursen så Git var nog nöjd. Artikeln har vi sparat förstås...

Här kan den som vill läsa mer och kolla in hur skyltarna ser ut. Det är faktiskt rätt så skoj och man får ju ha fin kontakt med sin hund hela tiden.
http://www.rally-lydnad.se/

//eva g


http://www.rally-lydnad.se/

 
Ingen bild

Yvonne

21 maj 2008 22:19

Jag och Totti brukar vinna diskborstar.

Då är ni ju kändisar, finns Lerumstidning även på nätet?

 
Ingen bild

eva g

21 maj 2008 23:48

visst - här är nätversionen, synd att jag inte hade hunnit klippa honom (Renzo alltså) det gjorde jag till avslutningen (o Per oxå för den delen :))

http://www.lerumstidning.se/visa_sokresultat.asp?id=7360

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards