Direktlänk till inlägg 23 mars 2010

Lillebror hos tandläkaren idag

Av Sheltieflickorna - 23 mars 2010 23:15

Lillebror eller det kanske ska stå Dino, eftersom det är vad han heter i de flesta sammanhang, har varit inlagd på Blå Stjärnan idag. För en tid sedan upptäckte jag att han hade slagit av spetsen på den ena hörntanden. Då var vi hos veterinären för en koll, eftersom jag var osäker på hur skadad tanden var.


Vid det besöket konstaterade veterinären att pulpan tycks ha kvar ett skydd av "lagret" utanför, som är någon slags ben som omger pulpan, men att emaljen var skadad på tanden. Just då var det inget mer att göra, så vi bestämde att göra ett återbesök efter lämlig tid och röntga för att vara på säkra sidan, att pulpan verkligen var oskadad. Vi hade en tid bokad för det återbesöket i nästa vecka, men idag ringde de från Blå Stjärnan och frågade om vi kunde komma in för de hade fått ett återbud,och där stod tandläkaren utan någon patient. Jag funderade i några sekunder på "hur dagsplaneringen ser ut" och bestämde mig för att det ska fungera.


Körde in Dino till Djursjukhuset och fick lämnat av honom där och åkte sedan till jobbet. Strax innan det var dags att åka hem från jobbet, ringde de från Djursjukhuset och meddelade att Dino var redo för att åka hem. Så det blev en sväng till Blå Stjärnan på vägen hem och hämta Dino, som var ganska groggy efter narkosen. Vi hade ett ganska bra flyt med trafiken genom Tingsstadstunneln och var hemma inom kort. wow!!


Dino lade sig ned och sov vidare när han kom hem och verkade vara nöjd med att få sova hemma hos sig själv.


Tanden var fortfarande oskadad så han behövde inte rotfylla, så han fick en vanlig lagning och bör inte få några som helst problem med tanden i framtiden, var prognosen. Men som veterinären sa, så en skada är alltid en skada och skulle det dyka upp något problem i framtiden, så skulle jag komma ihåg att han har en lagning, så att man inte utesluter tanden vid en eventuell utredning.  Det låter väl förnuftigt.


Men jag är  glad för att även hundar kan få hjälp av tankläkaren. Den som en gång har haft tandvärk, vet jag menar. Tänk att vara hund och ha ont i tänderna och inte kunna säga det till någon. Vi människor kan i alla fall prata, men hundarna har lite svårare med att prata så att vi förstår dem allt för ofta.


Det var Rallykurs i kväll också, så jag samlade ihop Rallyskyltarna och ringde till Ingrid och bad om ursäkt för att jag var sen. Jag lyckade inte riktigt få ihop dagsplaneringen, men det inte många minuter som det hängde på.


Det är ett härligt gäng vi har på kurs och de jobbar så bra med sina hundar. Kursen är lite kort, så egentligen skulle jag vilja följa upp deltagarna i en fortsättningskurs, men det går inte eftersom jag och Anders ska ha en agilitykurs senare.  Men, milda tid, så lerigt det var på vår appellplan ikväll. Leran skvätte på glasögonen och de flesta hade "fräknar" av lerstänk.


Totti fick komma upp till kursen en kort stund och vara demohund, för bakdelskontrollen. Han var speedad som en trimmad formel 1 bil och mycket svår att kontrollera. Anders sa att när han svängde in mot Brukshundsklubben började Totti att tjuta bak i bilen av glädje. Äntligen tycktes han säga. Det var roligt tyckte jag också att kunna jobba,  i alla fall lite med Totti, eftersom han gillar att arbeta och han bjuder verkligen på allt han har.



 
 
Ingen bild

Helena o Tosca

9 april 2010 17:15

Men hallå, nu var det länge sen det uppdaterades i bloggen. Hoppas det beror på intensiv hundträning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards