Direktlänk till inlägg 20 februari 2010

Vilket snö-oväder!!

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2010 22:43

Nu har vi fått ett riktigt snöoväder med mängder med snö och hård vind. Det har bildats drivor som var meterhöga på sina ställen. Vi har slitit hela dagen med att bli av med snön.


Vi var först ut i området med att rasta våra hundar. Det syntes tydligt att ingen annan hade varit ute före oss. Nu gick vi inte så långt för det var så mycket snö och det blåste liksom småspik i ansiktet. Inte speciellt trevligt alls. Nu hade vi lite tur också att hundarna var ganska nödiga, så 2:an kom ganska fort, och sedan kunde vi vända och gå tillbaka hem.


Därefter började projekt "skotta snö" och det har pågått i stort sett hela dagen. Ett par kortare matpauser har det blivit och ytterligare en kort sväng med hundarna, sedan har vi i stort sett skottat snö hela dagen. Nu har ju inte jag skottat så mycket, för det klarar jag inte så bra med min rygg, men jag har försökt att sällskapa med Anders i snöyran och piggat upp honom med små käcka tillrop mellan varven.


Jag fiskade fram kameran också, för jag tänkte att förhoppningsvis behöver jag aldrig mer uppleva så mycket snö på samma gång, någonsin igen, så jag tog några bilder på eländet.


Så här såg det ut utanför rumsfönstret i morse.   


  

Det var precis att det gick att öppna fönstret utan att fönsterbågen skrapade i snön på altanen utanför.


  

Kan väl  nämna så där lite i förbifarten att vi blev tvungna att skotta även altanen.


  

En sväng med våra charmtroll. Totti är pigg som en mört och har "gôr brådis" när han ute nu för tiden.


  

Dino hittade ett ställe i utanför huset som var skottat sedan innan, och han blev så glad för äntligen kunde han springa lite.


  

Fram och tillbaka.


  

Som en lovikavante.

 

Det var väldiga snödrivor på sina ställen. Det är precis så att jag bottnar. Dino försökte sig på att springa där, men han blev hängandes på magen och hans ben nådde inte ned till marken.

 

  

Här skottar Anders upp en "rodelbana" i trädgården till Totti. Den går som en åtta, så han kan ta ett par varv.


  

Här sitter han, Totti Galotti, i sin rodelbana och kollar in grannarna som skottar snö från taket.


  

Nu behöver vi inte något staket i trädgården egentligen, för hundarna kommer nästan inte över snökanterna ändå. Men Totti är nöjd för sin rodelbana, så att han kan få röra på sig i alla fall.

 

  

Snön bildar fina kanter när det blåser och snöar samtidigt.


  

Snacka om snöväder. Man kan skymta Anders genom rutan när han skottar utanför huset.


Hoppas att detta var det sista för denna vinter. Nu vill jag inte ha mer snö, men dessvärre lät det på väderleksrapporten som att det kunde komma lika mycket till i morgon.







  

 
 
Britt-Marie med Totti

Britt-Marie med Totti

21 februari 2010 11:46

Ja, jösses vad mycket snö det blev. Och mer ska det bli i veckan, vad det ser ut som. Så härligt att höra att Totti är så mycket bättre.
Tänkte på ditt förra inlägg om porträttet på Dino, att du hade tagit med stor bländare och var förvånad över att det inte blev större skärpedjup. Med stor bländare, menar du då stor bländaröppning eller högt bländartal? Ju större bländare (alltså lägre bländartal) desto kortare skärpedjup blir det ju.

http://www.tottskrutten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Yvonne

21 februari 2010 12:52

Jag hade stor bländaröppning, ett litet tal. Jag blev förvånad att skärpan bara stäckte sig till huvudet, kroppen "bakom" blev suddig.

Nu har jag lärt mig att om jag vill ha lite skärpa på lockarna på hals och kropp, får jag satsa på en något mindre bländaröppning.

Trots att det inte kändes så då, så har jag nog lärt mig lite från fotokursen, trots allt. Jag tar gärna emot kommentarer på bilderna, så kanske jag lär mig till slut.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Skapa flashcards