Alla inlägg under maj 2008

Av Sheltieflickorna - 31 maj 2008 21:50

Här pågår fortfarande förberedelser inför klubbens agilitytävling. Det är hopphinder och långhopp som är under arbete just nu. Även några skyltar ska tillverkars också.


Har väl tillbringat väl valda pauser i badenbaden-stolen och hundarna har mest legat i skuggan. De har inte rört sig i onödan idag. Lite på kvällskvisten piggnade de i sig och tänkte sätta igång att busa.


I morgon ska det väl bli lite tid till att träna våra hundar en liten stund på fm innan det blir varmt. På em är det kursavslutning på min och E-S agilitykurs. Det ska bli roligt att se hur det går för dom på "examensdagen". I 30 graders värmde dessutom...


Här nedan lite av vad som sker här en strålande solig lördag.


 

Totti har koll på grannarna.


 

 En trött Dino


 Kö vid "vattenhålet"...


 

Vi har inte fått något regn på hur länge som helst och nu dör gräsmattan. Vi tog fram vattenspridaren igår, men frågan är om det var försent?


 

Totti behövde svalka sig i skuggan


Långhopp under tillverkning.


Hopphinder som är målade en gång och vissa delar två gånger. Behövs målas ytterligare en gång.


Här ligger långhoppsdelar på tork. Riktigt babyblå kommer de att bli.


Här målas skylt som vi ska skriva parkeringshänvisningen på sedan.

Av Sheltieflickorna - 29 maj 2008 23:04

Här händer massor av saker mest hela tiden, Dock har det varit vila för hundarna men inte för människorna. Anders håller på med hopphindren vi ska ha på agilitytävlingen. Igår och idag har Emma varit här och hjälpt Anders att måla hinder. Jag får inte måla mer för Anders, för sist när jag målade i köket, så blev jag så dålig i ryggen. Det var då jag fick åka ambulans till sjukhuset.


I kväll har det varit medlemsmöte på klubben. Det drog tyvärr ut på tiden, vilket inverkar menligt på min skönhetssömn. ;-)


Nu go vänner är det godnatt om jag ska orka jobba veckans sista dag.


Yvonne och Galotterna

Av Sheltieflickorna - 27 maj 2008 22:42

I kväll var det Examen på Dino tävlingskurs i agility. Som vanligt befann jag mig på andra sidan planen, så jag har inte sett så mycket av det två banor som examensprovet bestod av.


Dino kom i alla fall på tredje plats när både agililtyloppet och hopploppet hade lagts ihop på något vis. Anders var överlycklig för att för första gången på en avslutning göra godkänt resultat. Tidigare avslutningar har alltid resulterat i att Dino har "spårat ur" och liksom halkat av banan och hamnat på något annat ställe. Så med det som bakgrund kan jag konstatera att de har gjort stora framsteg. Jag tog inte med filmkameran idag, just med anledning av hur det brukar vara på kursavslutningar. Lite vidskeplig är jag och jag minns hur det var med Totti när vi tävlade.


Då hade vi med filmkameran och filmade och han diskade ut sig varje gång. Så sa vi vid ett tillfälle att vi skiter i att ta med kameran, för det blir ju en diskning igen. Den gången kom vi med i resultatlistan. De följande tävlingar vi var på, bestämde vi att vi tar inte med kameran för då ökar möjligheterna att vi ska slippa en diskning. Just så blev det, för det var då vi gjorde felfria lopp, jag och Totti.


Nu när jag lämnade kameran hemma, så gjorde även Dino ett felfritt hopplopp. Är det inte konstigt, så säg.


Detta innebär att vi inte kommer att kunna ha filmer på de bästa resultaten. Är inte det tråkigt, så säg....?


Jag och Totti hade en jättebra träning ikväll och det är två trötta människor och två trötta hundar som "knoppar in" i kväll.


Yvonne och Galotterna.

Av Sheltieflickorna - 26 maj 2008 22:10

Så har då äntligen vår RallyLydnadskurs kommit igång. Förra veckan hade vi teori och hunden fick stanna hemma. Nu var det dags att "damma av" våra rallykunskaper. De skyltarna vi fick idag, var inte lätta. En hel del av dem kunde vi sen innan, men vissa var verkligen svåra. :-)


Bl a en skylt där man ska backa 3 steg. Nu kan inte Totti backa så bra vid sidan, och definitivt inte när vi kommer gående och ur det bara ska gå bakåt. Jag fick lägga in en halt och ta ett steg i taget, för att lyckas något så när. En annan svårighet var att från sittande hund ska den byta ställning till stående och därefter ska föraren gå runt hunden. Totti var för på framåt för att kunna stå helt stilla när jag gick runt. Men det är spännande med nya utmaningar.


I övrigt var det ganska bra utfört med undantag för lite slarv här och där, men det ska vi väl kunna slipa till. Så nu får jag börja träna, nu kan vi inte ligga på latsidan längre. ;-)


Yvonne och Galotterna

Av Sheltieflickorna - 25 maj 2008 22:13

På lördagen var jag och Anders funktionärer på en tävlingsträning i agility. Strålande solsken förgyllde vår aktivitet. Det var inte så många som kunde komma denna gången. Men de som var där var duktiga och priser delades ut i samtliga storleksklasser. Våra hundar var hemma, hör och häpna, men det var mest passande den dagen. Efter träningen passade vi på att göra lite ärende, Ikea bl a.


Väl hemma igen fortsatte Anders med tillverkning av hopphinder som klubben ska ha till tävlingen. Sedan var det melodifestival, som vi inte orkade titta färdigt på. Resultatet fick ju reda på idag i vilket fall som helst.


I dag har jag och E-S haft näst sista tillfället på agilitykursen. Nästa gång är det Examen. I dag byggde vi upp en agiltiybana som bestod av 16 hinder. Våra kursare är väldigt duktiga och de gjorde strålande resultat på träningen. Väldigt roligt att se. Det är det som är belöningen för oss som håller kurser. I övrigt har vi inte gjort något speciellt med våra egna hundar. Anders har fortsatt arbetet med hindertillverkning och jag har varit "tvungen" att göra diverse hushållsarbete.


Helgen har bara försvunnit i en rasande fart och nu ska vi ladda om batterierna till en ny spännande vecka. I morgon har jag och Totti Rally kurs. Det ska bli roligt.


Yvonne och Galotterna

Av Sheltieflickorna - 22 maj 2008 09:19

För er som inte har sett i tidigare kommentarer finns här en länk till Lerums tidning. Det är Tottis barnbarn Renzo ni ser på bilden. Reportage och foto från deras RallyLydnadskurs.


Här finns länken till reportaget.


Yvonne och Galotterna

Av Sheltieflickorna - 21 maj 2008 22:20

I kväll har vi varit på Lerums Brukshundsklubb och tränat lydnad. Totti var så duktig. Jag är så glad för att vi har kommit i något slags flyt!


Vi började med platsliggning och Totti fick en helt okänd hund brevid sig. Det var osedvanligt bra förutsättningar eftersom den hunden dels var en tik och dessutom var hon hel ointresserad av Totti. Hon behandlade honom som luft, och när hundar gör så, då är min Totti som bäst. De fick ligga i ungefär 4 minuter, och hör och häpna.. det gick BRA!! Visserligen stod jag ganska nära, men han låg så lugnt och la ner huvudet platt mot gräset i stort sett hela tiden. Det är nog första gången, tror jag. Tror ni att jag är lycklig, så har ni rätt. Jag är nog världens lyckligaste hundägare. :D


Övrig träning var också osedvanligt bra. Fria följet fungerade så bra hela tiden, så gör han så på en tävling, då kan det bli bra betyg.


Rutan fick jag till ett par gånger (på kort avstånd) riktigt bra utan platta. Tror att det börjar släppa lite med det momentet nu.


Apporten tjuvstartade han på en gång, men jag sprang ikapp honom och tog ifrån honom apporten. Sedan gjorde vi om det och då väntade han så ordentligt på kommano. :D


Inkallningen börjar även den att kännas som att vi är på väg mot färdigt kommado. Lite mer träning, så ska det nog gå att få stopp på honom.


Läggandet börjar även det att arta sig till vår forna form, och det känns som att det momentet kommer att fungera. Så när jag lägger huvudet på kudden ikväll kommer jag att drömma om den underbart härliga träningen vi hade ikväll.


Yvonne och Galotterna

Av Sheltieflickorna - 20 maj 2008 08:54

Efter gårdgens träning på kursen, berättade Anders gjädjestrålande att nu är Dino, inte bara dyr, utan svindyr!!


Med andra ord hade det gått bra på träningen och det var en mycket nöjd Anders som kom hem från kursen. Dino har klarat allt helt galant. Nu springer ju inte Dino ensam på banan, så någon del i det bör Anders ha. Så från min horisont är det bara att gratulera till ett bra träningspass. Det är ju inte alla träningar som går bra, så det gäller att njuta av de tillfällen som ges.


Jag och Totti nöjde oss med en längre kvällspromenad. Han fick avstå träningen idag, eftersom jag var trött och ville vila. Nu vet jag inte om Totti just var särskilt nöjd med det. Dessutom fick han klippa klorna och jag tror att hade han fått välja hade han nog valt ett träningspass istället.


Yvonne och Galotterna

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards