Alla inlägg under december 2008

Av Sheltieflickorna - 19 december 2008 10:06

Vill önska Er alla därute en riktigt GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR.

Tack för alla fina julkort vi har fått.Nu finns det en länk på hemsidan, där jag samlat allt julkort vi gått.




Av Sheltieflickorna - 14 december 2008 23:45

Nu är besöket hos frissan avklarat. Det blev inte så dramatiskt som jag trodde. Dels var frissan helt inställd på att det bara var topparna, som skulle klippas, vilket är det vanliga när jag kommer. Så när jag sa, att det ska vara kort, trodde hon att hon hört fel.... Nej, sa jag, jag är trött på det långa som bara sitter i en snodd och i övrigt mest är i vägen.


Tänkte att nu blir hon helt vild och sätter igång saxen, så att det skulle ryka om den. Men inte då. Hon tittade lite noga på håret, bedömde kvatité och annat och bestämde sig sedan för att det bästa just nu skulle vara att bara klippa av det på längden. I och med att jag har rester kvar från permanenten, så ville hon inte klippa av de långa längderna. Risken är för stor att det bara krullar upp sig och blir stort och burrigt. Ett  bra argument, tyckte jag, som inte vill ha samma frisyr som en av Dansbandskampens jurymedlemmar. :D


Så nu är håret som vanligt, fast några decimeter kortare. Når nästan till axlarna, så det är en stor skillnad i vilket fall som helst. Nästa gång kanske även de långa längderna på huvudet ryker, kanske....


Anders och Dino var på ridhusträning i kväll och jag har varit "sjuk", här hemma. Ska på undersökning i morgon och skulle förbereda mig för den under eftermiddagen och kvällen, men blev fruktansvärt sjuk av medlet. Har nu insett att jag inte klarar av att ta den förberedande medicineringen, så jag kan inte gå på undersökningen i morgon. Nu börjar jag få tillbaka färgen i ansiktet och tror att "livet" så sakta har återvänt till kroppen, men ett tag trodde att "stunden" var inne. Aldrig mer, säger jag,om det... ALDRIG!!! Det var det värsta jag varit med om.

Av Sheltieflickorna - 12 december 2008 22:57

På hundfronten har jag inte mycket att rapportera. Vi promenerar mest och träningen "ligger på hyllan". Efter jobbet var jag bara hemma en kort stund, för att snabbt rasta av hundarna innan jag hoppade på bussen till stan.


Var bjuden av jobbet på en julföreställning på Storan, där Hellmans Drengar uppträdde. Det var mäktigt, med en manskör bestående av över 50 st. En tjej deltog också, som soloartist och hon kunde också sjunga....  En trevlig kväll, med stor julkänsla som var både finstämt och humuristisk.


Sedan hoppade jag på bussen tillbaka hem, för att hinna se det spännande slutet på IDOL finalen. Alice gjorde årets vinnarlåt mycket bra, tycker jag, men Kevin har jag valt ut som favorit, sedan tidigt på säsongen. Har till och med satsat en 10:a på honom, och det var inte bara Kevin som vann IDOLfinalen, för det gjorde jag också. Nu ska jag bara håva in mina slantar. Anders är skyldig mig 20 kr, för han satsade en 10:a för Dino också, (eftersom han trodde så hårt på sin favorit Anna) och en annan familj (Maria m fl) är skyldig mig 40 kr tror jag det blir. Undrar vad jag ska göra med alla mina pengar.  


Några slantar ska jag göra av med i morgon hos frissan. Ska skala av mig "peruken" och skaffa mig en kortare frisyr. Lägger över ansvaret på frissan och hoppas att hon klipper mig snygg. Första gången sedan urminnes tider, som en frisör ska få använda saxen. Vad har jag gett mig in på????? HJÄLP, tänk om jag ångrar mig......... Det tar ju evigheter innan det växer ut igen!!!!!!!


Av Sheltieflickorna - 7 december 2008 23:30

Helgen har varit bra och vi har fått gjort en hel del. I går var jag och Totti och tränade spår med Cia och Skalman. Dino och Diesel fick sitta i bilarna under tiden, vi gjorde iordning och gick spåret.


Det var ett sk "godisspår" som vi lade ut. Det är lite "mäck" med att lägga ut det och inte en helt jättebra övning för min rygg. Cia gjorde iordning Tottis spår och jag fixade med Skalmans spår. Totti var faktiskt väldigt koncentrerad, trots att han fick gå från bilen (där han laddat upp) nästan direkt till spåret. Det var inga som helst problem att få honom att följa spåret till min stora glädje. Jag trodde att hans tidigare träning av viltspår skulle påverka intresset av detta spåret. Men med korv i spåret gick det bra. Skalman gick sitt spår jättefint han också. Det svåra med detta spåret är försöka få hundarna att hålla nere farten, för båda vill gärna dra iväg.


Spårträningen var ganska snart avklarad och vi tränade på lite olika lydnadsmoment och ordförståelse en stund. Sedan fick Dino och Diesel följa med på en liten promenad, innan mörkret sänkte sig över oss. Härligt att kunna gå med 4 hanhundar utan att någon gruffar.

Dino har varit på sin ridhusträning i eftermiddag och jag och Totti gick en lång promenad istället. Sedan hamnade Totti på klippbordet, för att bli sanerad på de värsta pälsansamlingarna. Öronlapparna är ett sådan ställe. Jag klippte med maskinen både ut och insida av öronlapparna. Klippte även bort all päls mellan trampdynorna. Med saxen klippte jag fram lite ögon och skalade även av mössan en del. Nu är det mustaschen kvar som jag inte har gjort så mycket med. Funderar på om inte den skulle må bra av att bli kortad ganska mycket också. Tycker att det mest verkar vara sliten päls, som bara vill tova ihop sig.


När Dino kom hem från ridhuset hamnade han i badet. Han var jättesmutsig och luktade allt annat än gott. Men med lite schampo rådde vi bot på det. Nu luktar han gott igen. Tog fönen och blåste och borstade igenom all päls, så nu är nästan alla tovor borta. Visserligen står pälsen rakt ut och han liknar en ChowChow till stora delar, men en promenad i regnet råder bot på det.

Av Sheltieflickorna - 4 december 2008 21:01

Vi lever i en föränderlig värld. I går var vi klubben och tränade med "gänget". Apellplanen var lerig och klafsig och väldigt blöt. Halt som attan var det också. Totti var väl så där duktig... han hade näsan riktad i vinden ganska mycket och blev lite splittrad i hjärnkontoret. Just i den situationen var han väl inte så duktig, men det fanns stunder som var bra mycket bättre.


Anders och Dino tränade på starter, dvs rätt attityd i starten och ändå kunna vara kvar helt stabilt. Det lilla jag kunde se, så verkade det gå riktigt bra med den träningen. Sedan åkte Anders i väg till sin "lekskola" och jag och Totti fick passa Dino.


Efter träningen var det då dags att fira Ingela och Stella´s 1:a pris i lydnadsklass 3. Vi gick upp till klubbhuset och där stod den... Wienertosca tårta, tror jag den hette. Den var i alla fall gudomligt god!! Den hade definitivt mersmak.Tack Ingela för den goda tårtan. Nästa vecka ser vi fram emot lite mer uppflyttningsfika. Det kan kanske bli en uppflyttningsfika till innan det är dags för julledighet.


I kväll fick vi göra en kort kvällsrunda. Det har frusit på och är glashalt ute. Fullständigt livsfarligt att vara ute och gå. Som tur var gjorde båda hundarna ifrån sig ganska snabbt, så "ärendet" var avklarat inför natten, när vi kom hem.


Jag och Totti stannade kvar i trädgården och tränade lite på rutan och inkallning med ställande. Rutan gick faktiskt riktigt bra, stundtals. I jämförelse med gårdagens träning, kan jag t om säga att det jättebra. Det är så lite som gör skillnad.Vid  ett skick till rutan gick Totti rakt ut i god fart, när jag sa stanna så tvärvände han och stannade. Det var bara det att han inte vände på stället utan var i rörelse när han vände och då hamnade han utanför när han stod still. Hade det varit på tävling hade det varit 0 poäng. Hade han stannat innan han vände hade det varit 10 poäng. Vinna eller försvinna..? Jag väljer gärna vinna, men Totti tycks inte bry sig om vilket. Han är nöjd med att bara få göra, han skiter i alla betyg i världen.


Inkallning gick kanonbra 8 av 10. Stor skillnad på hur han stannar nu sedan jag mer har gått in för att träna ordförståelsen. I bland glömmer han av sig och bara rusar, men då blir det förstås ingen karamell.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards