Direktlänk till inlägg 27 februari 2010

Vilket slit!!

Av Sheltieflickorna - 27 februari 2010 21:39

Oj, vilken dag det blev idag.   


Dagen började ganska tidigt med ett besök hos frissan, både för Anders och mig. Det kändes rätt så bra, att få lite ordning på frisyren som växt sig onödigt lång under mössan.


Väl hemma igen, så blev det en fika och sedan tog jag tag i något som jag har varit på väg att göra länge, men som av olika anledningar inte blivit gjort.


Jag skalade av Dino all hans päls. Han har varit tovig en längre tid, men när det har varit så kallt så har jag inte velat skala av honom vinterrocken. Men nu blev jag lite inspirerad av våren, när termometern visade på plusgrader och snön inte längre ser ut som snö, utan mer som vatten i lite fastare form.


Men milda tid, vad jag fick slita för att bli av med tovorna så att det gick att köra maskinen över honom. Till slut blev jag klar, även om jag inte trodde det när vi började. Jag räknade med att få hålla på och klippa i flera dagar innan jag skulle komma igenom, men Dino stod så snällt på bordet och rätt som det var, så var det färdigt!!!


Då hade jag dessutom skalat av både mössa och mustascher, så nu ser han inte ut som en lagotto, utan mer som en vanlig hund utan känd härstamning.


Efter klippningen fick Dino vila sig lite, sedan gick vi en kvällsrunda och rastade av båda hundarna för kvällen. När vi var tillbaka igen, så fick Dino kliva in i duschen och "tvätta håret" så nu har vi spolat av alla lösa hår och gammalt damm. Nu luktar Dino gott och pälsen är mjuk och fin utan tovor, ja i den korta pälsen han har nu är det omöjligt att få tovor. Det fick bli ett ganska kort skär på maskinen, eftersom Dino var så förfärligt tovig, men det växer snart ut igen.


Efter badet var det läge att tvätta öronen på Dino, vilket han iofs tyckte att han kunde hoppa över, men eftersom jag hade "bestämt oss" så fick det bli örontvätt. Nu är Dino trött och har gått och lagt sig. Han var med en stund vid TV:n, ungefär så länge som vår jordgubbspaj med vaniljsås varade, sedan gick han in i sovrummet och kurrade ihop sig i sin BIA-bädd.


Vilken dag! Ja, vad säger ni, visst är det härligt med helgen, när man kan vila sig så man är pigg och har fått nya krafter till en ny arbetsvecka på måndag.


Totti är ännu lurvigare än vad Dino var, men inte lika tovig, men trots det även han i behov av att klippas. Men frågan är om jag orkar en till i morgon? Jag började lite, med att skala av mustachen, eftersom den hade växt sig så stor så den skymde sikten. Stackars Totti han såg ingenting, mer än en massa brun päls.  Nu har han fått tillbaka utsikten, men det är inte vackert, med världens största mössa och långt skägg under hakan, men ingen päls på och runt nosen.

 
 
Britt-Marie oTotti

Britt-Marie oTotti

27 februari 2010 22:49

Visst är det skönt när tjocka vinterpälsen kan skalas bort? Det blir lättskött och de torkar fort och snö och skräp fastnar inte lika lätt. Och så tycker jag att Totti blir så mjuk och go när han är kortklippt. Men han avskyr verkligen att bli klippt. Han slokar med hela kroppen och ser fruktansvärt olycklig ut.

http://www.tottskrutten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helena o Tosca

27 februari 2010 23:46

Här ska det också bli ett hundbad med schampo vilken dag som helst. Var evigheter sen.
Urtovning ska det också bli i samband med det, men ingen speciell klippning för jag ska gå en klippkurs så det vill till att Tosca har lite jag kan träna på då.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards