Alla inlägg under april 2008

Av Sheltieflickorna - 15 april 2008 19:40

Ta nu inte rubriken för att jag har "klippt" till någon. Nej, det handlar om att jag har fortsatt med klippningen av Dino. Idag skulle jag klippa hans mössa, vilket jag gjorde med besked. Både mössa och skägg är nu borta. Dels var Dino väldigt tovig i mustacherna så det fanns inte mycket att välja på. Det var bara att klippa så kort jag vågade med saxen. Sedan skulle jag försöka få till det så att ser något så när jämnt ut. Gick ganska bra, men när tovorna började att lösa upp sig kom det fram en massa ojämnheter.


Det är nog första gången som jag hela Dinos huvud utan en massa päls. Han var ju ganska luddig när han kom som valp och sedan har jag försökt att hålla en viss längd på mössa och mustacher. Först tänkte jag - Milda tid så han ser ut - lång smal näbb och stora ögon. Men nu när jag har vant mig tycker jag att han ser jättefin ut. Funderar på att hålla honom kort på huvudet även fortsättningsvis.


Vi tog en sväng til klubben och tränade på em i det fina vårvädret. Totti fick träna på sina vanliga lydnadsmoment och han var som vanligt duktig. Utmaningen med Totti kommer att vara att vi ska klara ett helt program utan belöningar med bibehållen intensitet. Där har jag att jobba på, i och med att det var 3 år sedan vi tränade tävlingsmässigt. Det är ganska grundmurade vanor jag ska träna bort. En utmaning väl så god som någon annan.


Även Dino fick lite lydnadsträning idag. Så blir det när jag åker till klubben med hundarna själv. Då hamnar Anders fina agilityhund i "lydnadsträsket".  Dino var ganska duktig med tanke på att det är väldigt länge sedan vi tränade rena lydnadsmoment. Svårigheterna idag var att det blåste omkring torra höstlöv framför oss. Att avstå från att jaga dessa löv är en stor utmaning för Dino. Det gick hyfsat bra ändå tycker jag. Nästa steg ska bli att jag letar reda på en lövhög och tränar där. Numera är jag ganska tuff med att utmana svårigheterna istället för att undvika dom. Det har tagit några år att inse att det är det enda att göra, för att lösa problem som störningar innebär.


När vi kom hem blev det en stund i trädgården. Det var på tok för fint väder för att gå in, så jag hämtade mig en kaffekopp och en tidning och tog med ut i trädgården. Hundarna rullar och rullar sig i mossan, så hur jag än plockar mossa ur pälsen, så är golvet inne fullt med mossa. Hoppas det snart börja växa lite gräs.



Av Sheltieflickorna - 14 april 2008 22:22

Jag har nu börjat att klippa ner Dino helt och hållet. Jösses vilket slit. Stackars hund som har gått med den pälsen. Nåväl nu är den snart ett minne blott. Får väl hålla ett par dagar till och sedan ska det vara klart. Eftersom min fysik inte riktigt klarar av hålla på så länge som det krävs för att bli färdig, så delar jag upp det.


När hundarna skulle ut efter maten, sa jag till Anders att den hunden (och så pekade jag på Dino) får du gå med.... Han ser för j*vlig ut, faktiskt. Ganska kortklippt på kroppen samt två bakben. Ett framben är halvfärdigt och det andra bara klippt vid armbågen och mössan då som inte är klippt alls.

 Därefter blir det förmodligens Tottis tur.


Gör som så många andra och tänder ett ljus för Engla.



Av Sheltieflickorna - 13 april 2008 20:28

Den här söndagen har vi varit aktiva. Vi började tidigt med att åka till klubben och träna våra hundar. Totti tränade rutan framgångsrikt idag (också) samt linförighet, fjärren och inkallning för kl1 och kl2. Vi gjorde några hopp-sitt övningar också. Vi övade även några moment för Rallylydnaden och lite andra trix. Jag är jättenöjd med dagens träning och ser verkligen fram emot den här säsongen.


Dino tränade rätt attityd i startpostition framför hinder samt slalom. Våra träningsplaner är ju fortfarande avstängda så utrymmet är ganska begränsat och det påverkar vilka övningar man kan träna på. Men Dino var duktig i starterna och visa god attityd.


Hem en stund och fika och lite mat, sedan var det dags för mig att åka tillbaka till klubben för min och E-S agilitykurs. Anders fick åka till jobbet några timmar och hundarna fick vara hemma och jobba som villalarm.


 Det var roligt att se hur mycket som hade "ramlat på plats"  och mognat hos hundarna sedan förra kurstillfället. Vi hade bra väder och glada och positiva kursdeltagare. Vi fick hålla till på parkeringen men det gick bra det också. Några övningar kunde vi göra på agilityplanen, men då försökte vi hålla oss i kanterna för att inte fördärva träningsplanen helt och hållet.


Efter kursen gjorde jag och E-S upp planeringen  till nästa kurstillfälle och det tog ju sin tid det också. Nu är dagen i stort sett slut och för min del blir till att slita lite på soffan.


Några bilder på våra luddbollar.

Dino´s akutklippning syns inte på dessa bilder eftersom vi sett till att han har rätt sida mot kameran.




Av Sheltieflickorna - 13 april 2008 00:06

Hittade denna film, där en hund har en kamera på huvudet under ett agilitylopp.

Av Sheltieflickorna - 12 april 2008 18:24

I morse snöade det igen. Stora våta flingor som la sig som ett vitt täcke. Vi blev så där imponerade.


Vi har i alla fall tagit en lång promenad med hundarna och Dino gick en extra sväng till skogen så han fick springa av sig. Han sprang säkert av sig massa energi, men dessvärre släpade han hem halva skogen. Han fick duscha innan han gick in, men inte hjälpte det mot alla pinnar som satt fast. Alla tovor som fanns i pälsen, snodde ihop sig värre än värst så när han hade torkat lite hjälpligt fick jag göra en akut insats med saxen.


Nu ser han ut som  en"skabby" kortklippt under magen och lite olika fläckar på benen, där de flesta pinnar satt fast. Långhårig och tovig på resten. Det finns ett enklare ord att beskriva med...MAL-ÄTEN! Inte snygg alls. Tre ben är långhåriga och ett är kortklippt.


Ja, det får vara så tills i morgon, då blir det till att ta nya tag.


Av Sheltieflickorna - 11 april 2008 22:14

Den här har jag letat efter på You Tube och äntligen fanns den.  Mina släktingar spelade den i kyrkan på mammas begravning. Tycker det är mycket vacker musik.

Av Sheltieflickorna - 11 april 2008 17:35

Min första "lediga" fredag kunde inte blivit bättre! Dagen började lite "så där", men sedan har den bara blivit bättre och bättre. Ja, riktigt riktigt bra!!


Det tråkiga på morgonen var att när jag skulle gå ut med hundarna så ser jag att våra fina tulpaner har förvandlats till foder för något djur istället för att vara vackra i rabatten. Skit också. De han precis slå ut så vi fick se hur vilka fina färger de hade. Ja, de var vackra så länge de varade.


När jag hade tagit mig över förtreten så blev dagen sedan desto bättre. Plockade lite med tvätt och annat på fm, sedan vid lunchtid åkte jag och hundarna till klubben för att träffa E-S och hennes vovvar. E-S hade en extra vovve med sig idag, så det blev 3 settrar och två galotter som skulle tränas och rastas.


Totti var väldigt bra på träningen idag. Vi tränade en del på rutan och det gick faktiskt väldigt bra. Jag skickade in honom från olika håll och det gjorde ingen skillnad. Han har fattat att han ska stanna och vänta på klicket eller ett slutord.


E-S Siri är jätteduktig och imponerade mycket på mig. Det kommer att gå jättebra för E-S i framtiden är jag helt övertygad om. Siri tar de kommando hon får direkt och utför lika snabbt som en BC. :D


Totti tyckte också att Siri var fin. Till en början tränade vi brevid varandra jag och E-S och ingen av hundarna var särskilt intresserade av vad den andra höll på med, men så skulle vi sätta oss på bänken och pausa...Då kliver Totti upp på ryggen på Siri, som den mest självklara sak, och tänkte börja roa sig. Siri brydde sig inte alls, så man får väl förmoda att hon också tyckter att Totti är fin. Det är bara det att Siri inte löper...det är Tuva som satt kvar i bilen som är i löp, men eftersom Totti inte brydde sig om att kolla så tog han väl för givet att det var "serverat" och klart.


Dino klarade inte av att umgås med setterflickorna, han gick fullständigt i spinn och har tränat upp sin sångröst med nya toner som troligen ligger högre än höga C.


Jag hade tagit med en bit hembakad kaka jag fått från svärmor och den avnjöt vi i solskenet efter träningen.  Helt underbart ljuvligt!! Solsken och 12 grader varmt och trevligt sällskap. Toppen! Vi lyckades med att vara där i ungefär 3 timmar. Tack E-S för en trevlig eftermiddag.


Sedan blev det en sväng till Apoteket och hör och häpna, inget var restnoterat, utan jag fick med allt hem på första försöket. Toppen!


Handlade lite mat på hemvägen och har nu gjort middag som ska förtäras så snart A har kommit hem.


Hundarna sover gott och är trötta och nöjda.

Av Sheltieflickorna - 10 april 2008 21:03

Ja, nu blev det inte så mycket kvällsplanering som det var bestämt från början. Jag och E-S hade bestämt att ha planeringsdag inför agilitykursen på söndag. Solen sken och vi skyndade oss till klubben för att kunna njuta av solen på verandan under tiden som vi planerade.


Anders slutade sitt jobb ganska tidigt idag, så  han stannade till vid klubben på vägen hem. Jag och A tog en sväng med hundarna så de fick rastat sig ordentligt. Under tiden hade E-S kommit och hundarna fick vänta i bilen en stund. Under tiden vi planerade så tog A stora mäthjulet och mätte upp appelplanen så vi kan planera hur agilitybanorna ska placeras sedan när klubben har tävling i juni.


Det var helt ljuvligt att sitta i den sista värmande solen och dricka Cola och äta kokosboll samtidigt som vi gjorde vår planering. Mera sånt!!!


Vi blev färdiga med planeringen och kunde dessutom ägna oss åt lite annat "snack" vilket alltid är trevligt att göra. :-)


Troligen blir det ett träningspass i morgon med E-S och Siri. Det skulle sitta fint att få träna lite.


Yvonne och Galotterna

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards