Direktlänk till inlägg 15 april 2008

Klippte till ordentligt

Av Sheltieflickorna - 15 april 2008 19:40

Ta nu inte rubriken för att jag har "klippt" till någon. Nej, det handlar om att jag har fortsatt med klippningen av Dino. Idag skulle jag klippa hans mössa, vilket jag gjorde med besked. Både mössa och skägg är nu borta. Dels var Dino väldigt tovig i mustacherna så det fanns inte mycket att välja på. Det var bara att klippa så kort jag vågade med saxen. Sedan skulle jag försöka få till det så att ser något så när jämnt ut. Gick ganska bra, men när tovorna började att lösa upp sig kom det fram en massa ojämnheter.


Det är nog första gången som jag hela Dinos huvud utan en massa päls. Han var ju ganska luddig när han kom som valp och sedan har jag försökt att hålla en viss längd på mössa och mustacher. Först tänkte jag - Milda tid så han ser ut - lång smal näbb och stora ögon. Men nu när jag har vant mig tycker jag att han ser jättefin ut. Funderar på att hålla honom kort på huvudet även fortsättningsvis.


Vi tog en sväng til klubben och tränade på em i det fina vårvädret. Totti fick träna på sina vanliga lydnadsmoment och han var som vanligt duktig. Utmaningen med Totti kommer att vara att vi ska klara ett helt program utan belöningar med bibehållen intensitet. Där har jag att jobba på, i och med att det var 3 år sedan vi tränade tävlingsmässigt. Det är ganska grundmurade vanor jag ska träna bort. En utmaning väl så god som någon annan.


Även Dino fick lite lydnadsträning idag. Så blir det när jag åker till klubben med hundarna själv. Då hamnar Anders fina agilityhund i "lydnadsträsket".  Dino var ganska duktig med tanke på att det är väldigt länge sedan vi tränade rena lydnadsmoment. Svårigheterna idag var att det blåste omkring torra höstlöv framför oss. Att avstå från att jaga dessa löv är en stor utmaning för Dino. Det gick hyfsat bra ändå tycker jag. Nästa steg ska bli att jag letar reda på en lövhög och tränar där. Numera är jag ganska tuff med att utmana svårigheterna istället för att undvika dom. Det har tagit några år att inse att det är det enda att göra, för att lösa problem som störningar innebär.


När vi kom hem blev det en stund i trädgården. Det var på tok för fint väder för att gå in, så jag hämtade mig en kaffekopp och en tidning och tog med ut i trädgården. Hundarna rullar och rullar sig i mossan, så hur jag än plockar mossa ur pälsen, så är golvet inne fullt med mossa. Hoppas det snart börja växa lite gräs.



 
 
Ingen bild

Helena o Tosca

15 april 2008 21:44

Vem kom på det här med att ha utställning för hund?
Jag vill också klippa ner min odåga nu. Fast jag hoppas såklart på en 1a först.

 
Ingen bild

eva g

15 april 2008 23:33

hehe...kan du inte lägga in ett kort på en stubbad vovve? Vore nice att se så man vet vad man har att vänta sig när den tiden kommer.
//eva g

 
Ingen bild

Yvonne

16 april 2008 19:56

Så klart att du kommer att få en 1:a. :-)

När vi ställer ut Dino fram i sommar, så hoppas vi på en 2:a. Något annat är nog inte möjligt men det räcker med en 2:a, till det vi ska uställningsmeriter till.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards