Alla inlägg den 10 januari 2009

Av Sheltieflickorna - 10 januari 2009 11:07

Dagen startade med att jag sov gott och länge och Anders gick morgonpromenaden med hundarna. En hel ok start på dagen, från min vinkel sett. :-)


Frampå dagen åkte vi till klubben för att träna lite. Jag och Totti  körde igenom några lydnadsövningar och Anders och Dino tränade slalom. Det var väldigt klafsigt och halkigt på planen. Det var fläckvis isfläckar kvar och ett par cm jord var tinat och under det var det fruset. Så hundarna halkade ganska mycket på underlaget, så vi fick röra oss lite försiktigt. Jag tränade mest på rutan och inkallning med ställande. Det gick faktiskt över förväntan med rutan idag. Ibland tog jag ut fullt avstånd och varvade det med kort avstånd. Han hittade mitten av rutan de flesta gånger. Målet är ju att han ska hitta mitten varje gång, och även på första försöket. Nu har vi inte kommit dit än, men vi är lite mer på gång, känns det som.


Inkallningen är väl fortfarande lite si och så. Farten blir onödigt hög, när jag tar ut fullt avstånd och då blir det längre stoppsträcka. Tro nu inte att han tvärnitar och får lång stoppstäcka för att han halkar, nej det är mer att innan har kopplat ihop ordet med det han ska göra tar lite tid och i den farten han har, hinner han ganska långt på bara ett par galoppsprång. När han väl har påbörjat att stanna går det ganska fort. Om jag tränar på kortare avstånd, tar han inte i lika mycket och då tror jag att han lyssnar bättre. På långt avstånd tar han i så mycket han kan, för att kunna komma jättefort, när jag kallar på honom.


Hundarna var helt svarta på benen och under magen, efter träningen. Tyvärr syns det inte så bra på fotot, men de var verkligen skitiga.


 Det blev till att spola av hundarna när vi kom hem. De var mycket smutsigare än vad fotot visar.


Efter duschen blev hundarna i sådant skick att vi ville ha dem inomhus. De la sig i Bia-bädden och somnade gott. De var trötta och nöjda med oss, tror jag. Vi hade ju motionerat dem och förgyllt deras tillvaro med trevlig träning och glatt umgänge. Matat med korv och talat om för dem att vi tyckte de var duktiga.


Därefter var det dags för oss att äta middag. Vi fick ett restaurangbesök i Julklapp och nu var det ett ypperligt tillfälle att använda julklappen. Det kändes verkligen lyxigt att sätta sig i bilen och åka iväg, istället för att ställa sig vid spisen. Vi studerade Menyn och fastnade för planksteken. Dels har vi blivit rekomenderade att prova den, av andra som varit där ganska nyligen och dels var det väldigt längesedan vi åt en Plankstek.


 Den var mycket god vår Plankstek, och doften av den lite brända ekplankan förhöjde definitivt upplevelsen.


Så till er där ute, som inte heller har ätit Plankstek på länge, vill jag bara säga en sak. Prova det nästa gång ni har tillfälle. Det var mums mums gott.


I morgon är det agiltyträning för Dino och Anders i ridhuset.





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards