Alla inlägg den 31 juli 2008

Av Sheltieflickorna - 31 juli 2008 10:50

Hujedamej, så varmt det är. Ska det bli träning får det bli tidigt på morgonen. Vi kliver upp i hygglig tid och åker till klubben innan solen skiner på hela planen. Det finns en hel del skugga längs kanten, där det visserligen är varmt, men uthärdligt fram till 10,30-tiden.


Vi är väldigt nöjda med hundarnas prestationer i värmen. Ingen av dem är speciellt påverkad vad man kan se på utförande och intresse. Totti har hittat rutan igen, så nu är vi tillbaka på samma utförande som innan vi åkte till Karlstad. Kanske ev något bättre t om. Nu känns det ganska hoppfullt inför det momentet. Just nu känns det i alla fall som att vi kan utföra det tävlingsmässigt lite längre fram.


Inkallning med ställande har fungerat till mycket stor belåtenhet. Jag har tagit ut avståndet ganska rejält och Totti har nästan tvärstannat på mitt handtecken. Tidigare har jag haft dubbla kommando, men nu har jag plockat bort det muntliga och använder endast handtecken, vilket fungerar bra. Sedan är det ju en annan sak att få det att fungera i en tävlingssituation, men det är troligen inom räckhåll.


När jag började att träna in det momentet, kändes det som att det här kommer vi aldrig att fixa. Han kom i 200knyck och visade inga tecken på att vilja varken lyssna eller stanna. Han visste att när jag ropar, så ska man komma i högsta fart hela vägen fram. Det hade han lärt sig redan som liten valp. Nu skulle han helt plötsligt stanna på mitten, vilket han inte alls var intresserad av. Oj, tänkte jag då, vilken utmaning detta kommer att bli. Men nu verkar det som vi snart har löst det. :-)


Dino har tränat på enkla uppgifter på agilitybanan. Dels för att han nu är mitt i en massa tävlingar och eftersom det för stunden i alla fall fungerar hyggligt, så är det mest motivation, fart och glädje han får träna.


Nu är båda hundarna "skalade" och i fin sommarfrisyr. De verkar var nöjda med att ha blivit av med sina ullkoftor. Vi har ställt ut deras plaskpool i trädgården och Dino tagit på sig uppgiften med "pooltömning". Totti gräver ur vatten så det stänker och det inte Totti skvätter ut, dricker Dino upp. Sedan kissas det i det oändliga.


I dag ska jag till tandläkaren för att laga en plomb, som har lossnat och som det har blivit karies under.  Tandvärken är på väg och jag fick en akuttid idag. Att sitta med tankvärk i värmen på agiltytävlingen till helgen, är inte lockande, så då går jag hellre till tandläkaren, även om jag i vanliga fall gör mitt bästa för att slippa gå dit.


På lördag är det dags för nästa agilitytävling och vi hoppas att alla ni där ute håller alla tummar och tassar.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards