Alla inlägg under september 2008

Av Sheltieflickorna - 12 september 2008 22:39

Tog en sväng till klubben ikväll igen. Det var inte så många där när vi kom, men när jag spande över planen, såg jag att Åsa och Malika var där. Vi gick en sväng med hundarna jag och Anders och när de hade gjort "det där", så var det dags för lite träning.


Passade på att be Åsa att lägga Malika tillsammans med Totti och Dino, för lite platsliggning. I dag var det betydligt lugnare än vad det var igår. Det enda som hördes när jag lämnade Totti var ett ganska högljutt gäsp. Sedan hade han legat helt orörlig, sa Anders som hade vakten över platsliggningen idag. Kan inte med ord beskriva hur glad jag är för att det nu verkar vara på god väg att fungera.


Övriga moment jag körde igenom, satt "som en smäck". Tro nu inte att det sitter så bra i tävlingsutförande, men i träningsversionen fungerar det oftast ypperligt. Nästa steg blir till att få det lika bra i en tävlingssituation.


Vi hade ju en "bra dag" vid förra tävlingen och då fungerade det mesta jättebra, men jag vill  kunna räkna med att alla moment fungerar, och dit har vi inte kommit än. Det är många omständigheter runtomkring, som måste stämma för att det ska bli bra. Och hur ofta har man "alla omständigheter" på sin sida när man tävlar?? Ja, enligt mina erfarenheter händer det inte särkilt ofta. Snarare då tvärtom, det mesta som inte borde hända, händer väl på tävling i så fall.


I morgon är det Clear Round för klubbens agilityekipage och jag förmodar att åker med, fast jag kommer förmodligen att träna mina vanliga lydnadsmoment. eller inte....


Det har ju utlovats ett högtryck denna helgen, så jag kan nog även tänka mig att kliva upp till klubbhuset och köpa en kopp kaffe och kaka och sitta i solen och kolla på agilityn.

Av Sheltieflickorna - 11 september 2008 20:51

Milda tid, så många hundar det var på klubben ikväll, på den öppna träningen. Gissar att många var träningssugna nu, efter flera dagars regn, nu när det idag äntligen var fint väder.


När jag gick in på planen hade de träningssugna redan börjat att rada upp sig för platsliggningen. Jag insåg att vi kommer inte få plats, så många ekipage var det. Vi har en ganska stor träningsplan och ändå blev vi några stycken som inte fick plats. Då började alla genast att "knö" ihop sig, så att vi andra också skulle kunna träna. Jag blev lite tveksam till hur jag skulle göra, för jag var lite bekymrad för om det skulle vara en för stor svårighet för Totti, med så lite utrymme.


Bestämde mig till slut för att VI GÖR DET!. Knödde in min galott mellan de andra och tänkte att - Visst f * n klara han av det!. När vi skulle lämna hundarna, så följde grannens hund med sin förare med en gång. En stor Schäferhane var det och Totti började spana lite intresserat. Scäferns ägare gick tillbaka med sin hund och gjorde om, och det gjorde hunden också (följde med igen alltså). En bra början på platsliggningen tänkte jag då. Men eftersom jag hade bestämt mig för att det skulle fungera lämnade jag min hund och gick iväg. HUR TUFF ÄR JAG, EGENTLIGEN??


Jag hann nog iväg kanske 10 meter, när jag ser att några andra gör tecken om att min hund inte ligger ordentligt. Vänder mig om och kollar, vad ser jag då?? Jo, en galott som ligger på rygg med 4 fötter upp mot himlen, och ser allmänt väldigt lycklig ut. Tänkte först en kort sekund att jag skulle gå tillbaka och säga till honom. Sedan kom jag på att så skulle jag ju inte göra, eftersom det är precis det han vill, när han håller på sådär.


Fick ögonkontakt med Catrin som var "vakt" över platsliggningen idag och tecknade att nu behöver du säga till honom. Jag kommer, säger Catrin, som befann sig på andra sidan av planen. Innan hon var framme hade Totti´s "loppor" slutat bita honom på ryggen och han la sig ner ordentligt på samma plats som han låg på från början. Där låg han sedan helt orörlig hela tiden, trots att jag hade gömt mig.


En lång historia att läsa blev det, för en händelse som tog kanske högst 6 min totalt, från det att vi gick ut på planen, tills platsliggningen var över.


På agilitybanan var det också fullt med folk idag. Anders träningskompisar hade väl också drabbats av träningslust idag. Jag tog en sväng förbi dom, när vi hade tränat färdigt jag och Totti. Kom förbi precis när Dino är på väg upp för balansbommen och det var så roligt att se att Dino faktiskt gjorde ett helt fantastiskt bra kontaktfält.


Dino springer före Anders mot balansbommen och när han fick på framtassarna tvärnitar han där och när Anders säger KÖR, sätter han genast upp full fart uppför balansen och precis lika bra gjorde han på nedfarten. Full fart nedför och sedan tvärnit när han kommer till kontaktfältet. Nu önskar jag bara lite mer säkerhet från Dino´s sida om att det är ett specifikt ställe som han ska tvärnita på. Sedan har jag nog inget mer att önska på det utförandet.


Är det nu någon som har orkat läsa ända hit, så skulle jag bli glad om du skriver det i en kommentar också. Det räcker med att skriva "Jag orkade" t ex i fall du inte vet vad du skriva annars.

Av Sheltieflickorna - 10 september 2008 21:24

Ja, det hör inte till vanligheterna att jag åker och tränar i ösregn. Men eftersom vi hade träff med träningsgänget, så var det bara att dra på regnkläder och åka. Vi var dessutom många i regnet idag, endast Eva var hemma och var sjuk.


Gjorde Platsliggning i regnet, trots att jag till en början var lite tveksam. Det började att skymma och vi var på en annan klubb, och där finns det mycket djur runtomkring i skogarna. Många anledningar till att inte göra platsen, alltså. Men Åsa och Catrin var "tävlingsledare" och stod vakt. När jag gick iväg för att gömma mig, pep Totti så det hördes lång väg.


Sedan tystnade han förstod jag, eftersom jag inte hörde honom mellan träden där vi stod gömda. När vi gick tillbaka, såg jag att Totti låg så fint. Han hade satt sig upp en gång, men Åsa sa till honom att lägga sig igen, vilket han gjorde och sedan kopplade han av och låg lugnt och fint.


Rutan fungerade hyfsat idag. Första skicket var väldigt nära att han klarade, men han vände precis lite för tidigt och missade därför rutan. Alla andra gånger sedan gick kanonbra, trots att jag skickade honom från olika håll.


Inkallningen gick så där, han för övertänd idag och då tar det tid att få stopp. Han stannar, det gör han, men han tar för lång tid på sig.


Sedan drog han iväg en gång också. Han fick syn på en annan hund på andra sidan av planen. Rätt var det var, så drog han iväg dit. Jag ropade mitt högsta jag kan, men det var för döva öron. När han var framme vände han direkt och sprang sedan iväg till deras ryggsäck. Gissa om jag blev lite "förgymmad"!


Anders drog även han på sig regnkläderna och åkte till vår vanlig klubb och tränade med Dino. Hans kamrater var dock inte närvarande idag. Kan det ha något med vädret att göra kanske. Anders sa att ,Dino var för duktig, så han fick sluta träna. Det blir just inte mycket till träning, när allt bara fungerar helt perfekt. Då blir man ju klar väldigt snabbt, säger Anders.


Vi är i alla fall nöjda, med att vi har aktiverat våra hundar, trots tidernas regnväder.

Av Sheltieflickorna - 7 september 2008 23:30

Nej, det var väl inte förväntat heller att han skulle göra. Men om man deltar har man i alla fall möjligheten och man kan inte veta när det perfekta loppet ägerrum. Det kunde varit i dag, men det var det inte. Eller rättare sagt, det ska vara två perfekta lopp eftersom både hoppklass och agilityklass läggs ihop.


Däremot fick Sebastian och Stella till två fina lopp och vann DM i largeklassen. JÄTTESTORT gratttis till er.


Inget av Göteborgsavdelningens två lag vann Lag-DM som vi hade hoppats på. Men alla gjorde så gott de kunde och det var roligt att se hur alla verkligen kämpade för sina lag. Vi har väldigt trevligt på våra möten, måste jag säga.


 

Här är alla glada deltagare i Göteborgsavdelningens två agilitylag.


Dino gjorde 3 jättefina lopp idag. I lagklassen var han felfri på hinder men drog på sig 1 fel på tiden. De individuella loppen kommer jag inte ihåg hur det blev, tror att han blev diskad i något lopp. Men det gör inget för ett litet misstag händer lätt och i det stora hel, så kämpade de på Anders och Dino och gjorde strålande fina insatser. Det perfekta loppet när allting stämmer på samma gång, kommer nog snart.



Av Sheltieflickorna - 7 september 2008 07:51

Borde inte sitta vid datorn nu, eftersom vi är på väg till Dinos agilitytävling, dvs DM.


Men råkade läsa i Salmas blogg att Totte blev BIG-3 igår på utställningen på Öland. Oj, vad glada vi är nu. Tänk så stolt man kan vara över avkommas resultat.


Vi önskar även Tosca  lycka till som ställer ut idag.

Av Sheltieflickorna - 6 september 2008 17:18

Jösses, vad det har regnat idag. Det har fullkommligt vräkt ned, från det vi gick upp till dess, att vi lämnade tävlingsplatsen. Då klarnade det upp och solen glimtade till mellan molnen.


Det var inte lätt att tävla i agility, i ett sådant väder. Full regnmundering och rejäla skor på fötterna, bäddar inte för några strålande tider precis. Anders och Dino var jätteduktiga i dag, tyckte vi alla som stod brevid. I agilityklassen blev det en 12:e placering och i hoppklassen kom de på 10.e plats. I hoppklassen var det endast 1 som var felfri, så man kan väl säga att de var i gott sällskap.


I agilityklassen hoppade Dino av balansbommens kontaktfält och drog på sig 5 fel, och så missade han första pinnen i slalom och fick göra om. Det är ju egentligen småmissar, och i övrigt fungerade handlingen strålande bra och tiden var jättebra. Trots att de fick göra om slalom, så kom de i mål på en tid som inte hade passerat maxtiden. Tänk då om Dino hade tagit ett galoppsprång till på balansen och därefter svängt in lite bättre i slalom, då hade de nog varit oslagbara...... säger jag, som väl är att betrakta som "lite" partiskt.


Anders höll sig på benen idag, vilket inte Dino gjorde. I dag var det Dino som gick omkull på banan. Det var verkligen halt i gräset, kan man säga utan överdrift. Det var en lite snäv sväng och Dino misste fotfästet och välte och när han var uppe på benen igen, så fick han dålig avsats till hindret och rev bommen. 5 fel.... Alltid är det något. Sedan slarvade Anders lite och chansade på att Dino skulle klar slalomingången självständigt, vilket han inte gjorde. 5 fel.... Men oj så bra allting annat gick!! Och i det vädret, himla bra att Dino inte är påverkad av sådana yttre omständigheter. Han är himla käck och jobbar på precis som vanligt.



Camilla och Fanta gick felfritt i agilityklassen och vi hoppades på en pinne till dem, men de hamnade utanför prispallen. Helene och Peppsi fick problem i aglityklassen, eftersom Helene hade ett par skor på sig utan något mönster i sulan. Det blev så illa att Helene vurpade 3 ggr på banan och vi trodde att hon skulle slå ihjäl sig, innan hon gav upp och gick ut. Till hoppklassen hade Helene varit hemma och hämtat ett par bättre skor och då gick det genast bättre. Peppsi fick 5 fel, men blev 3:a i klassen och fick en rosett med sig hem.


Nu är hela källaren full med alla blöta kläder och hundburar. Precis allting är så blött att det droppar och bildar pölar på golvet. Nu hoppas vi att det hinner torka ordentligt tills i morgon, då det är dags igen. Då är det DM som gäller. Både individuellt och lag DM.


Vill även stolsera lite med att Totti´s barnbarn Renzo har fått A på höfterna som Eva skrev i en kommentar i förra inlägget.  Härligt. Gratttis Eva G och kör hårt med Rallyträningen. Snart blir det officiellt och då kan ni bli Rallymästare. Det tänkte jag att Totti ska bli. Vi har två godkända tävlingsresultat så här långt, och behöver ett till.

Av Sheltieflickorna - 5 september 2008 22:42

I morgon är det agilitytävling. För ovanlighetens skull är det inte tidig banvandring. Då går det an att sitta vid datorn vid den här tiden, när vi inte ska gå upp "mitt i natten", som annars är brukligt vid agilitytävling.


Söndag är det agility-DM.


Håll alla tummar för Anders och Dino.

Av Sheltieflickorna - 3 september 2008 22:19

Vi hade en himla tur med vädret idag. Smhi hade lovat regn och det var väldigt mycket regn, när vi klädde på oss för att åka och träna med våra kompisar på klubben. Hela regnmunderingen åkte på och korv i fickan. Tänkte att i värsta fall får vi väl åka hem igen, men hundarna ska ju rastas vilket som.


Men regnet upphörde och vi kunde träna precis som vanligt. Vi började med en platsliggning och Åsa var tävlingsledare idag. Vi hade just lämnat hundarna när jag hör Åsa säga; Vad gör du??? Då var det min hund som tänkte hänga med oss, när vi skulle gömma oss. Vi fick gå tillbaka alla och lägga om hundarna. Sedan kunde vi stå gömda i prata lite diskret, under tiden hundarna låg fint. Åsa höll ett vakande öga på totti, men han skötte sig bra och 3 min senare låg han fortfarande kvar.


Rutan hade Totti glömt bort, sedan i söndag, för nu hittade han inte till mitten. Han vände lite för tidigt, så vi fick göra om lite, sedan gick det bra igen. Inkallningen gick hyfsat bra, varav ett tillfälle var riktigt kanonbra.


Vi har ju höjt vår lägsta nivå och har ganska många lyckande på träning, så förhoppningsvis kan vi göra om resutatet vi fick på söndagens tävling, någon gång.  Vi hade en trevlig kväll på klubben. När jag kom började det åska! Vilken tur att vi slapp det vädret på träningen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards