Direktlänk till inlägg 27 september 2008

Lydnadstävling blev en jakttävling i stället

Av Sheltieflickorna - 27 september 2008 10:55

Ja, som rubriken antyder förvandlades vårt lydnadsprov till något annan än just lydnad. Kan väl säga som så, att det var just lydnaden som sprack. Jaktlusten tog över fullständigt och ingen lydnad fanns kvar.


Det började skit, med att Totti fick en "loppa" på ryggen under platsliggningen. Jag hade inte hunnit många meter innan han började rulla runt, fick jag berättat för mig efteråt. Han låg på rygg med fyra tassar upp i luften och skubbade rygg och fnyste. Han hade ställt sig upp tittat sig omkring, hittade väl inget roligare att hitta på, så han rullade runt lite till. Sedan la han sig tillrätta lugnt och fint, så jag antar att "loppan" hade hoppat av. Så när jag kom tillbaka låg  han på samma plats som jag lämnat honom och till en början trodde jag att han hade legat lugnt och fint hela tiden. När jag kom fram ser jag att han har fullt med gräsklipp både på ryggen och i mössan. Det hade han inte när jag hade lämnat honom. Så jag blev lite misstänksam, kan jag väl säga.


När det sedan var vår tur att göra själva lydnaden gick det till en början riktigt bra. Fria följet fick vi bra betyg på och jag kände mig ganska hoppfull. Nästa moment var läggande under gång och precis som vanligt bad jag Totti lägga sig vid min sida, innan momentet börjar, för att han ska veta vad som kommer härnäst. Då tar domaren upp ett gult kort och utdelar en varning för träning på plan. Detta tar hon sedan tillbaka och säger att det åkte upp mest för att hon dömt elit-lydnad innan, men jag stod först helt frågande till hela situationen. Vi har alltid gjort så, jag och Totti och ingen har någonsin sagt något om det.


Nåväl, läggande under gång gick hyfsat bra, inget lysande, men ganska ok. Inkallning med ställande var ungefär lika dåligt eller lika bra, beroende på hur man ser det.


Sedan var det dags för rutan. Han springer raka vägen ut och hamnar riktigt bra i mitten, där får han syn på den vänstra konan och bestämmer sig för att ställa sig brevid den. Då vänder han lite åt höger och hamnar precis utanför strecket. Där står han som en staty, det gick inte att få någon som helst kontakt med honom. Jag undrade vad han gjorde för han var helt absorberad av något. Strax därefter både ser och hör jag en flock av gäss, som kommer vilt kvackande i en snygg formation  över grantopparna. Totti kan inte hålla sig, utan sticker iväg och ska möta dem, trots att de är högt upp i luften. De flyger över honom och då vänder han om förföljer dem så långt han kan, tills han slår huvudet i staketet som omgärdar träningsplanen. Det är en stor plan de har i Kungsbacka så han var långt bort kan jag berätta. Vad gör han då?? Han följer staketet en bit och letar efter en öppning.... Under tiden har gässen flugit iväg så pass långt att han inte längre kunde se dem,  då först kommer han tillbaka. Jävla skit hund....


Då satte jag på kopplet och meddelade tävlingsledaren att vi bryter här, det är ingen mening med att fortsätta.


Det var den tävlingen det..... Nu är jag väldigt, väldigt trött på hans jaktlust som hela tiden begränsar det vi gör, eller rättare sagt, det vi egentligen vill kunna göra, men inte kan.



 
 
molle

molle

28 september 2008 12:18

neeeej vad pinsamt

http://bobmarley.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helena o Tosca

28 september 2008 15:45

Oj vad jag känner igen det där med att man är trött på jaktlust.
Känns så himla skönt att Tosca fungerar bra numera (fast man ska väl aldrig säga aldrig).

Vilken tur att det var staket dock, på vår BK finns staket endast runt agilityplanen och det är en ganska stor väg i närheten.

Jag undrar vem som skrev att lagottons jaktlust är bortavlad, för varken Tosca eller Totti är de enda lagotto med jaktlust.

 
Catrin

Catrin

29 september 2008 08:44

Vilken kille!!! Bus Totti :)

http://www.my.opera.com/julgrahn/blog

 
Ingen bild

Åsa & Malika

29 september 2008 09:40

Hej! Ursäkta mig, men jag fick mig ett riktigt gott skratt....han är för go "lopphunden" Totti! ;-)Han saknade säkert oss, tänkte kanske att vi var i Skåne och tog sikte på gässen :-O Nej, just då är det inte kul, MEN vi vet ju att han kan detta.....och vilan med magen, gjorde att ni inte kunde träna som vanligt. Nya fortsatta tag Yvonne, ni är superduktiga!!!!!Kram Åsa

 
Ingen bild

Tessan med voffsar

30 september 2008 15:07

Oj förlåt men jag gjorde som Åsa&Malika....skrattade gott;) Men jag förstår din frustration över det hela...men detta är kanske inte så ovanligt för en Lagotto???
Kör på ngn gång kommer det absolut att fixa sig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards