Direktlänk till inlägg 14 september 2008

Det STORA MÅLET

Av Sheltieflickorna - 14 september 2008 21:12

I dag har vi uppnått ett STORT MÅL, jag och Totti. Nämligen Platsliggning.


Vi har tränat det med dagens lydnadsprov som mål och vi nådde det uppsatta målet idag. Totti låg strålande tryggt och stabilt i dag. Jag är så glad och oerhört lycklig. Övriga moment är "bara" att träna vidare på, tills de sitter även i en tävlingssituation, vilket inte är fallet ännu. Men vi är på god väg, känns det som.


Vi fick inte 10 poäng på platsen, för jag behövde 2 kommando för att sätta honom upp när jag kom tillbaka. Så nog har han lärt sig att ligga plats, kan man väl säga. En ännu bättre känsla jag har efter dagens tävling är, Totti nu känns ganska avkopplad och lugn, även om han är taggad.


Rutan missade vi idag, för Totti sprang till backen, där de förvarar apporterna och lite annat material som behövs på tävlingen. Jag skickade om honom och då var det väldigt nära att han gick in i rutan, men han svängde lite för mycket åt höger och hamnade utanför. Så det blev 0 poäng på rutan idag.


Fjärren var inte som vanligt idag, för han var svår att få till sittande, vilket inte är det vanliga. Det brukar gå jättebra nästan alltid, så det var nytt för dagen.


Inkallningen gick väl ungefär lika "bra" som vanligt, för det momentet är heller inte färdigt.


Hopp och apport fick vi 10 poäng på. Det blev ett tredje pris för dagen. Men så hade vi heller inte ett första pris som målsättning, så jag är så nöjd och glad efter dagens tävling. Fick istället glädjas med Åsa och Malika som tog sitt andra 1:pris idag istället.


Här är filmen från dagen.



 
 
Ingen bild

Åsa & Malika

14 september 2008 21:37

Tackar för gratulationen! Wow! vad ni var duktiga idag, som du sa har ju platsliggningen varit det stora MÅLET den 14/9 och det gick galant!! Nästa gång sitter allt på plats...Tackar för filmningen!! (intressant;-)) Syns på onsdag. Åsa

 
Catrin

Catrin

15 september 2008 08:03

Wow!!! Vilken platsliggning han gjorde. Kanon! Nu fick jag inte se så mycket av er på plan då jag stod med ryggen till och skrev för 1:an. Men jag såg er på Ale och får du ihop gårdagens platsliggning med dom fina poängen från Ale så ligger ni på topplacering. Nästa gång blir det första pris :-)

http://www.my.opera.com/julgrahn/blog

 
Ingen bild

eva g

15 september 2008 12:22

Ser jättebra ut! Ni har blivit ett sånt snyggt och tätt ekipage :) Renzo skällylar som en dåre när han hör morfar skälla på datorn :)

Fräck lite "rulle" som markerar scenbyte i filmen. En ny finess du hittat?

//eva g

 
Ingen bild

Helena o Tosca

15 september 2008 21:26

Grattis! Det går verkligen framåt!

 
salma

salma

16 september 2008 21:12

Vi är så imponerade av vad man kan lära sin hund. Ni är så duktiga =).

http://salma.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tessan med voffsar

18 september 2008 23:09

Härligt! Men vad var det för grejj han gick fram till först? och jag såg inte heller vilket moment som skulle utföras, var det rutan??
Ja dom är roliga våra små liv...
Må gott!

 
Ingen bild

Yvonne

19 september 2008 09:25

Tessan;

Det är rutan som ska utföras, när han väljer att springa fram till tävlingsledarens back, som innehåller apporter, skylt till fjärrdirigeringen och lite andra "bra att ha" saker. T

ypiskt Totti, med sin stora nyfikenhet för saker och ting....måste BARA kolla lite.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards