Alla inlägg den 11 oktober 2008

Av Sheltieflickorna - 11 oktober 2008 21:26

I dag har vi varit i Skövde på Rallylydnadstävling. Kom lite sent, eftersom vi hade lite svårt att hitta. Ringde till arrangören och fick vägbeskrivning och de placerade om mig i startlistan. Jag hade ett tidigt startnummer i deras lista och fick nu istället start nr 35. Det var snällt och omtänksamt av dem, så vi hann att förbereda oss ordentligt.


Jag var riktigt nöjd med våra förberedelser och hade lyckats att få ett jättebra focus och ett bra "träningsläge" för mig och Totti. Han var koncentrerad och kändes osedvanligt bra focuserad, trots att vi hade väntat länge. Inte för het, så känslan jag hade var perfekt. Samlar ihop kopplet, får bra kontakt och går fram, när framförvarande nästan var klar. Gör en halt på lämpligt avstånd och DÅ FÅR TOTTI SYN PÅ EN FÅGEL, vid skogskanten. Han ställer sig upp med 100% focus mot fågeln, och är inte längre kontaktbar. Jag försöker allt jag kan, med att få kontakt, men ----      HALLÅ....ingen hemma....... Drar med mig hunden i kopplet och går in bland publiken igen, och hoppas att han ska glömma bort den förbannade fågeln, men det gör han givetvis inte.


När de sedan ropar fram mig, går Totti visserligen vid min sida, men spanar oavbrutet mot skogskanten för att kolla vart den förbannade fågeln, tog vägen. Inget att göra, det är bara att försöka genomföra en rallybana, med en hund som spanar efter en försvunnen fågel.


Det går efter omständigheterna ganska hyfsat, tills vi kommer till momentet, där hunden ska sitta framför, för att jag sedan ska gå först ett, sedan två och slutligen 3 steg bakänges, med hunden i riktning nos mot näsa. Där anser Totti att jag skymmer sikten och spanar liksom runt mina ben mot första stoppet. Där bestämmer han sig för att jag verkligen är ivägen, så han viker ett steg åt sidan för att kunna se bättre. Han utför hela momentet (ganska slarvigt också), men flera decimeter för långt åt sidan, fortfarande stirrande efter fågeleländet. Så där håller han på hela banan runt, och bara letar... Vi blev givetvis inte godkända.....


Var faktiskt ganska besviken, vilket jag inte brukar vara, men det kändes verkligen inte kul. Köra så långt och så kan han inte "släppa taget" om en lite fågel som rör sig i skogskanten. Hade han bara släppt intresset för fågeln och konstaterat att den hade flugit iväg, så vi hade sluppit dessa avdrag, som var dyra. Då hade vi nästan haft full pott, för övrigt. Jag vet ju att han kan jätte bra, om han bara är tillsammans med mig och vi kan jobba mot samma mål.


Annars var det en bra tävling på Billinge Bk. De hade fint flyt under dagen och fin plan och bra rastningsmöjligheter. Trevliga funktionärer och en trevlig domare som förklarade på ett bra sätt.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards