Direktlänk till inlägg 16 september 2009

Träning och uppflyttningsfika

Av Sheltieflickorna - 16 september 2009 23:15

Vi har haft en härlig kväll i det finaste höstväder man kan tänka sig, ungefär. Glad. Det var träning med onsdagsgruppen som vanligt även om vi var så många just i kväll. Totti skötte sig riktigt fint på kvällens träning.


Nu är det ett antal kurser igång på kvällarna på vår klubb, vilket medförde för vår del, att vi flytta oss lite ned på planen. Där är "ganska" nära skogskanten och jag brukar i vanliga fall undvika att vara där och träna, eftersom det bor en massa harar där och det är någon slags motorväg för rådjur i ena hörnet. Nu var vi ju ändå några stycken så jag tänkte att hararna är nog smartare än att de skuttar upp framför ett antal hundar, så jag försökte slappna av så gott jag kunde. Vi tränade ruta och inkallning med ställande en stund innan det var dags för platsliggningen. Det gjorde ju att Totti var lite "lugnare" i och med att han hunnit med att göra lite övningar och hans förväntingar för träning, var ju delvis infriade.


Vi lade hundarna med näsorna i riktning mot skogen. Jag "vågade" inte gömma mig i den situationen, för jag fick för mig att det skulle bli väldigt svårt för Totti att ligga kvar, när vi går in i skogen och knäcker grenar, i skymning i rådjurs- och kaninland.... Så jag stod kvar och var vakt, men som tur var fick jag inget att göra, eftersom hundarna låg fint och även Totti låg fint som en pannkaka.  Mallan var uppe en kort sväng, för det var något som hon blev skrämd av, men hon fick gå tillbaka och sedan låg hon som en pannkaka också.


Han börjar verkligen kännas stabil nu i momentet platsliggning. Såvida det inte är något som plötsligt "smäller till" för du studsar han upp ska kolla vad det var, men han lägger sig på samma ställe igen, och ligger kvar hela platsliggningen. Det är hans osäkerhet i samband med ett stort kontrollbehov men det är inte så mycket att göra åt, för det sker instinktivt.


Rutan ser jag att han kan vara mer eller mindra focuserad på och ibland är han slarvig och det är då han gör de stora svängarna som gör att han hamnar utanför rutan, även om han var mitt inne i den när han fick kommado att stanna. Är han riktigt pigg och alert, så svänger han runt på fläcken och hamnar då mitt i rutans centrum, men är det något runt omkring som fångar hans uppmärksamhet, så blir det slarvigt utfört och då hamnar han utanför kanten.


Vid ett tillfälle tränade jag på en ruta som var uppställd precis så nära skogen man kan en ruta, utan att hamna i skogen. Det där är en HÖG svårighetsgrad för Totti att klara att gå in i rutan, trots att skogen lockar med så många härliga och spännande dofter. Vid första skicket så "råkade" han göra en liten båge i riktning mot ett träd, men kom faktiskt på bättre tankar och försökte därefter hitta in i rutan. Nu lyckades han inte riktigt med det, men det var ett strålande bra försök av Totti. På andra skicket valde han rutan direkt och hamnade mitt i prick. Skrattande


 Anders och Dino tränade på kontaktfält så att det ska fungera även i en tävlingssituation. Flört Det är det som har fällt dem på de sista tävlingarna, att de har fått kontaktfältsfel på ett i övrigt felfritt lopp. Ändå har vi försökt att vara noga med kontaktfälten redan från början, men på tävling går allt så mycket fortare och då har Dino inte haft tid att trampa ordentligt utan har tyvärr hoppat av lite för tidigt. typ 2 cm eller så...  Men skam den som ger sig...  Nu tränas det vidare, för det ska verkligen fungera även på tävling. Glad


Efter träning var det dags för kvällen uppflyttningsfika. Det var Eva och Essan som vi firade för att de nu är uppflyttade till Elitklass i spår. Grattis Eva och tack för tårtan. Man kan ju inte bli uppflyttad högre än till elitklass, så jag var lite bekymrad för att vi inte skulle få något mer uppflyttningsfika, men jag fick veta att man kan bjuda på tårta för de Cert man kan få i elitklass. Det låter betryggande så nu kan jag sova lugnt i natt.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards