Alla inlägg den 30 september 2009

Av Sheltieflickorna - 30 september 2009 22:45

Ikväll var vi på träning med onsdagsgruppen. Tycker att vi är väldigt diciplinerade och jag brukar få gjort det jag har planerat att göra. Övriga i gruppen brukar börja med sittande i grupp, och oftast avstår jag det momentet. Har gjort det vid något tillfälle och det har gått ganska bra, men samtidigt känns det som en risk att Totti börjar blande ihop med platsliggningen.


Andra hundar har väl oftast större rutin på platsliggning när man har kommit så långt i utbildningen, men min vovve saknar rutin på platsliggning, eftersom det var först i våras som han började ligga stabilt. När det sedan var dags för platsliggning var vi genast på plats. Jag valde att stå synlig av ett flertal skäl, dels var det mörkt och vi var på den delen av planen, som ofta beträds av hare och rådjur efter mörkrets inbrott, trots att det är mycket hundar på planen. Dels också för att de som skulle gömma sig, fick ta sig in bland träden och det knakar i grenar och låter som ett gäng stora älgar på flykt och det kan ibland dra på sig Totti´s intresse.


Jag stod som sagt synlig och det var lite stökigt i gruppen, en hund sprang iväg efter sin förare och en annan pep och gnällde högt och ljudligt. Det roliga är att Totti verkar inte vara påverkad av ens av gnället och pipet. Att hundar har gått upp har inte varit så stort bekymmer för Totti, oftast har han istället fått något att titta på, men ibland har det hänt att han hakat på, tyvärr. Men när någon hund piper och/eller gnäller, så har Totti blivit förfärligt stressad av det och har då inte klarat av att ligga kvar, vilket han verkar klara nu. Glad


Vi har lagt en del focus på träning av Rutan och nu känns det som att momentet börjar bli mer och mer stabilt. Det svåra är fortfarande att få Totti att vända upp på stället när jag kommenderar "Stanna", så att han blir kvar i rutan. Ofast svänger han runt tight nu, men långt ifrån alltid. Det är ju trist när han de flesta gånger faktiskt är rätt i rutan, men sedan gör en sådan stor sväng att han hamnar utanför. Men med leverpastej och lite omvänd "lockelse" så har hans intressse för tight sväng ökat, betydligt. Glad


Samma med inkallningen, där ställer jag han burk med leverpastej bakom honom, och så kallar jag och när han sedan får kommado att stanna, så blir det oftast ett mer aktivt utförande på själva stoppet. Ibland glömmer han av sig, och liksom promenerar in i halten, vilket inte är godkänt, och då blir det självklart ingen leverpastej utan då får han möjligheten att göra om istället. Då brukar det bli lite mer aktivitet in i halten. Glad


Nu ska vi "bara" få detta att fungera även i tävlingssituation också, vilket ju förstås hade varit mycket glädjande.


Hur som helst, så finns det ju dem som har lyckats i tävlingssituation och Ingela och Stella är ett exmpel på det, och med det vill jag då komma fram till att Ingela bjöd på hembakt äpplepaj och mängder med vaniljssås, på vår fika ikväll. Skrattande Mmmm så gott med hembakt... Tack Ingela för den goda äpplekakan.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards