Direktlänk till inlägg 24 januari 2010

Mörkerfoto en spännande aktivitet samt ett par bilder på Ella

Av Sheltieflickorna - 24 januari 2010 00:17

I fredagskväll vid 23-tiden fick jag för mig att jag skulle prova att ta några mörkerbilder. Letade reda på stativet och öppnade altandörren och ställde ut stativet utanför dörren. Vi skulle kastat våra gamla plastmöbler i höstas med det blev liksom aldrig av, så nu står de översnöade på altanen. Där står även en lykta på bordet som lyste så fint över julhelgerna, men sedan har lyktan liksom druknat i snö. Detta fick alltså bli mitt motiv, när jag provade olika inställningar för mörkerfotografering.


Att det kan bli så olika resultat, beroende på inställning blev jag väldigt överaskad av. Här nedan kan ni se så olika det har blivit, beroende på inställning och inte på tid, för de är tagna bara minuten efter varandra i vad jag tyckte var väldigt mörkt.


Autoläge med blixt tror jag att det är här.


  

Manuellt läge med blixt.

 

  

Lite längre tid utan blixt.

 

  

Ganska lång tid men utan blixt. Svårt att tro på att det är helt mörkt ute.

Jag förstår inte riktigt var kameran hittar allt ljus? I mina ögon var det mer eller mindre becksvart ute, bortsett från grannhusets fönsterbelysning.

  

Ella var och hälsade på oss en stund i dag på förmiddagen. Lite suddig bild, men ganska fina färger så den får duga.


Plastburkar kan man ha till mycket.   



På efermiddagen åkte vi till klubben jag och Anders. Idag hade Anders bestämt träff med Helen och Peppsi för att träna på ett moment till Allmänlydnadsintsruktörsutbildningen som Anders går på. Vilket ord!!! Jag lär mig nog aldrig att skriva det ordet utan att bli smått tokig. Allmänlydnadsinstruktörsutbildníng... prova själva ska ni se, det är inte lätt vill jag säga. Helen och Peppsi är Anders projektekipage, så nu ska de "grillas" Helen och Peppsi.   

Jag och Totti körde pass på planen och jädrar anåda... så duktig han var idag den gode Totti Galotti. Han gjorde bannemej allt jag bad honom att göra. Både sådant han kan sedan tidigare och även sådant han inte lärt sig ännu.    Ja, när det nu gick så bra, så var vi tvugna att åka hem. Det fanns liksom inget mer att träna på. Men innan vi åkte skulle vi bättra på Dinos föremålsintresse.

Anders gömde bollen och Dino fick springa upp i snödrivorna och leta reda på den. Det gjorde han så gärna och även flera gånger på raken. Bollen har han lärt sig tycka om, så den är han beredd att anstränga sig för. Värre var det med min vante, den tyckte han inte var värd någon ansträngning alls. Anders gjorde på samma sätt med min vante som han gjorde med bollen och sedan skickade han ut Dino för att hämta. Dino springer så glatt ut och ställer sig precis bredvid min vante och undrar lite snopet vad det är han ska hämta. Vanten fick Anders plocka upp själv!!! Sedan fick jag lägga den på elementet så att den skulle torka. Offrade min vante för ingenting!!!    Men vi ska inte ge oss. Dino ska få träna på sitt föremålsintresse och skam den som ger sig. Nu SKA han börja gilla att hämta borttappade saker i skogen.   


        

 
 
Britt-Marie med Totti

Britt-Marie med Totti

24 januari 2010 10:59

Visst är det kul med mörkerfotografering med stativ. Jag fick ett stativ i julklapp och har precis börjat testa. Annars har jag mest testat stativet på dagtid inomhus, och oj vad mycket skarpare bilderna blir med stativ och självutlösaren.

http://www.tottskrutten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helena o Tosca

27 januari 2010 21:59

Tjoho! Grattis till en välförtjänt tredjeplats på SLRK's lydnadslagotto-lista!

 
Ingen bild

Yvonne

27 januari 2010 23:41

Vad säger du?? Jag måste genast kolla. :-)

 
Sophia

Sophia

28 januari 2010 00:41

Det är alltid kul att leka med kameran =) Vad använder du för kamera?

http://gottisar.bloggplatsen.se

 
sandra

sandra

2 februari 2010 22:05

åh Yvonne vad roligt att det blev så skiljt olika bilder ! =) roligt att leka lite med kamera! Önskade jag också hade tagit mig tid till det istället för en massa annat. Du är så duktig tycker jag! Fortsätt så o var rädd om dig!

http://sandralorand.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards