Alla inlägg den 11 februari 2009

Av Sheltieflickorna - 11 februari 2009 21:28

Onsdagsträning var flyttad till en stor parkering vid ett köpcentra lite utanför stan. Det var för mycket vinterväglag på vår träningplan, så där gick det inte att träna.


Det är många fördelar med att träna på parkeringsplatser. En av dom är de vita linjerna som man kan följa, för att träna på att gå rakt och att få räta vinklar när man svänger. "Förr i världen" på labradorernas tid, tränade jag ofta på parkeringsplatser, just för att vi skulle träna oss på att gå rakt. Nu är det liksom mer bortglömt, eller så beror det på att jag nu har en hund som jag inte gärna har lös var som helst.


Man får även en jättebra markör, på hur mycket eller hur lite, hunden flyttar sig på fjärrdirigeringen, när man har en målad linje precis bakom hunden. Oftast flyttar sig Totti i stort sett ingenting, men ibland studsar han upp och ner som en groda, och då blir förflyttningen givetvis större. I går såg jag att förflyttningen var ganska obefintlilg.


Tränade även på 3:ans fjärr igår. Visserligen stod jag precis framför, men det var ju tekniken för byte av position vi tränade och det gick jättebra. Vi tränade på många skiftningar och ingenting flyttade han fram. Vid något tillfälle fannas det tendens till att flytta lite bakåt, men det var endast en gång.  Så det börjar i alla fall bra, för 3:ans moment.


Det gäller bara att försöka komma ur 2:an någon gång. Själv tror jag det är mer eller mindre omöjligt, eftersom han inte vill ligga plats. Mina träningskompisar som är duktiga på att peppa mig, när tron sviktar, säger att han visst kommer att lära sig att ligga plats. Han ser mycket stabilare ut nu för tiden och det går sakta men säkert framåt. Hoppas deras iaktagelser stämmer.


Nu ska vi i alla fall prova övriga moment på söndag, för bedömning. Vi är ju så där lagom förberedda för tävling. Vi har tränat några söndagar i ridhus och vi har tränat lite på kvällarna här hemma i trädgården. Problemet är att Totti tycker det är på tok för lite träning. Han är fortfarande laddad för att kunna flyga till månen. Det är lite svårt för Totti att hålla sig "i skinnet" ett helt lydnadsprov i den stämningen. Men eftersom vi tänker avstå från platsliggningen, så har vi ändå inget att hämta, förutom då att försöka få betyg i övriga moment. Det är ett mål så gott som något, för det hjälper inte om hunden kan ligga plats, om man inte har betyg i övriga moment.


Jag har inga förhoppningar för söndagens tävling och kan således ej heller bli besviken. Det är första gången vi ska tävla i ridhus och jag tycker det ska bli spännande och se hur vi klarar den miljön. I ett ridhus ekar minsta lilla ljud och bara det är en stor skillnad, mot vad vi är vana vid. Det smäller i dörrar och folk som hostar hörs lika bra, som om dom hade en mikrofon.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards