Direktlänk till inlägg 6 december 2009

Har faktiskt tränat lite under helgen.

Av Sheltieflickorna - 6 december 2009 22:00

Den här årstiden är det ganska lätt att komma av sig, i träningsintensiteten, känns det som. Det är mörkt och regnigt och klubbens planer är avstängda eftersom det har regnat så att marken är helt vattensjuk. I vanliga fall brukar vi ta en sväng till klubben ett par gånger i veckan, även när det är mörkt men kanske inte när det är regnigt.  men dit är det ingen idé att åka, när vi ändå inte kan träna. Och vad händer då...? Inte mycket måste jag nog erkänna.


Men hur som, vi har faktiskt varit på klubben och tränat lite i alla fall igår och idag. Det har inte varit så många där sedan det blev avstängt, så parkeringen var väldigt ledig, så vi tränade där istället. Och det som var anledningen till att vi åkte dit i första hand var platsliggningen´s träning, och den gjorde vi framför sandlådan istället.   Man får inte vara dum... eller kanske är det, det man ska vara... jag vet inte så noga vilket som är bäst.   


Platsliggningen gick bra och Totti låg tyst och fint, vilket han inte gjorde i tisdags när vi tränade på Hundstället Hjärtat. Då pep han så att det ekade. Men det var iofs mitt fel, för han var så glad för att vi skulle träna och det var för svårt att ligga plats det första han gjorde. Nu i helgen har han fått träna en stund innan det var dags för platsliggning och då var han i en bättre sinnesstämning.


Men dagens platsliggning blev inte så långvarig, för när jag precis kom fram till containern (som jag gömde mig bakom) så möter jag ett Rådjur, som står och stirrar på mig så där fånigt som rådjur kan göra. Det kändes väl så där, att veta att några meter bort ligger Totti plats och här står jag och skrämmer Rådjur. Frågan var åt vilket håll det förbaskade rådjuret tänkte springa åt? Jag bestämde mig ganska snabbt för att gå tillbaka, ifall rådjuret skulle få för sig att springa åt det hållet där hundarna låg. Jag kom fram till hundarna först, och kunde därmed avsluta övningen på ett bra sätt. Anders undrade varför jag kom fram så snabbt, för han hade just bara startat klockan och han hade inte sett rådjuret, så han undrade vad jag höll på med.


Jag var i alla fall väldigt nöjd med min träning och det var en glad vovve som följde med mig hem. Anders har på senaste tiden mer och mer hamnat i "lydnadsträsket" och även om han inte säger något, så tror jag ändå att han tycker det är lite skoj, med lydnadsträning. Dino har nog inga åsikter om vilken träning som är roligar än någon annan, för jag tror att han är lika glad oavsett, bara han får göra något.


Sedan Anders började på sin allmänlydnadsinstruktörsutbildning (vilket ord!!!) så har jag fått mer sällskap i lydnadsträsket och meningen är att Dino ska klara ett Allmänlydnadsprov till våren. Det är inte alldeles enkelt, så det är träning som gäller. Den svåra biten blir att få upp Dino´s föremålsintresse, för det saknar han fullständigt. Ja, sedan är det några andra grejor som behöver tränas också, såsom tandvisning, stoppkommando och linförighet och ja... lite till.   





  


Önskar Er alla en trevlig andra advent och en trevlig fortsättning på veckan.



  




 
 
Britt-Marie o Totti

Britt-Marie o Totti

7 december 2009 10:36

Det är inte så lätt att motivera sig själv till träning så här års. Vilken tur ni har som har chans till inomhusträning nån gång.
Jag hade länge problem med pip på platsliggningen, tills jag upptäckte att han bara pep när det var kallt eller riktigt blött eller väldigt varmt. Då började vi med liggunderlag på marken när det var nära nollan eller minusgrader, och han blev tyst. Och jag lägger honom inte när det är dyngsurt på planen eller värmebölja. Sedan dess har han varit heltyst och stilla på tävling, för de är ju ofta vår och höst när det varken är för varmt eller kallt. Och om det vräker ner får vi väl acceptera en nolla.

http://www.tottskrutten.bloggagratis.se

 
Marie

Marie

9 december 2009 20:44

Det finns så många fina och härliga hundbloggar! Din är en av dem! Med jättefina bilder dessutom! Lycka till med träningen!

Hos mig kan man vinna senaste familjefilmen från DISNEY... Titta gärna in!

Marie

http://hundblogga.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards