Direktlänk till inlägg 20 januari 2010

Världmästarträningen gav nog resultat

Av Sheltieflickorna - 20 januari 2010 21:55

Nu har Anders träningsvärk gett med sig lite, och det är inte så stelt längre. Dino har inte varit stel, men det kanske beror på att han fick massage, mellan sina träningsdagar, vilket inte Andres fick.   


I korta drag kan man sammanfatta deras träningshelg ungefär så här. Träna mer på tighta svängar och spring på ordentligt så att du är före hunden och visar vägen. Anders fick verkligen springa på ordentligt och det i ett ridhus, där det är ganska tungt att springa. Men det gjorde honom gott.    Anders tycker att han börjar känna sig mer säker på att få till riktigt snäva svängar, nu när han haft en så rutinerad instruktör.


När de var i ridhuset passade jag och Totti på att åka til klubben och träna lite vanligt lydnad. Det var längesedan vi gjorde det och jag kände att nu är det dags att sätta igång, efter den kalla vintern. Vi gick nog igenom allt vi kan och lite till.


Vi tränade på rutan som gick förhållandevis ganska bra, trots det långa uppehållet. Vid några skick blev det lite missförstånd mellan mig och Totti, och jag har ingen aning om vad det var som gjorde det. Får fundera på det.


Vi prova med vittringsapportering och den fungerade utmärkt, på vår nivå. Tränade lite för 3:ans fjärrr också och även sittande under gång. Ja vi "fuskade" nog i de flesta moment. Det var en trött och mycket nöjd Totti som hoppade in i bilen när vi åkte hem.


På måndag var det vilodag, för båda hundarna.


I går tisdag hade vi bokat 1 tim i träningshallen på Hundstället Hjärat för att träna lite rally. Det var jag och Anders med våra hundar och Cia med Skalman. Cia har aldrig gjort rally tidigare, men jag "tvingade" både Cia och Anders att gå banan, inte bara en utan många gånger.   


Cia och Skalman är ju vältränade i lydnad sedan länge, så för deras del handlade det mest om att läsa och tolka rallyskytarna. Värre var det för Anders som inte har tränat så mycket lydnad tidigare. Men om de ska klara Allmänlydnadspasset, så får de börja med lydnadsträningen och jag tror faktiskt att Anders tyckte det var lite skoj med rallyträningen.


I dag har jag och Totti varit i träningshallen igen, men nu på den vanliga onsdagsträningen. Nu tränade jag och Totti ganska mycket på att backa och på att kunna gå åt sidorna.


I och med att det är konstgräs i träningshallen, så går det att träna hopp över hinder också, utan någon risk för halka. Så bara för att prova så slängde jag iväg apporten över hindret och Totti hämtade och hoppade tillbaka som om han aldrig gjort något annat.    Jaha, det var det momentet, då var det klart. Då behöver vi inte träna mer på det.   


 I morgon är det vilodag. Kan kanske behövas.




 
 
Ingen bild

Helena o Tosca

21 januari 2010 13:19

Jag tycker fortfarande att Anders och Dino ska satsa på freestyle också!

 
Britt-Marie

Britt-Marie

23 januari 2010 11:10

Så härligt att kunna träna inomhus. Här är det ganska stor konkurrens om de få ridhus som är tillgängliga.

http://www.tottskrutten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Yvonne

23 januari 2010 23:52

Vi har det nog väldigt bra här i Göteborg, med träningsmöjligheter, har jag förstått.

Det finns ganska många rihus runt Göteborg och i de flesta är hundar välkomna. Sedan finns det även två inomhushallar som är avsedda för hund.

Och ändå längtar jag efter grönt gräs och sol och värme. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards