Direktlänk till inlägg 16 januari 2010

Träning på klubben idag.

Av Sheltieflickorna - 16 januari 2010 16:06

Anders och Dino åkte iväg på sin agilityträning och jag och Totti tog en sväng till klubben. Mulet idag och -2 grader, helt ok väder, med andra ord.


Vi har det så bra förspänt att hela vår stora appellplan är plogad. En eldsjäl på vår klubb har suttit ett antal timmar i traktorn och plogat hela detta stora område, så att vi kan träna utan att drukna i snö.       Visst är det grymt!!


Jag fick med mig koner ut på plan idag och ställde upp en ruta. Det var ganska längesedan, jag skickade Totti till rutan, men det gick över förväntan bra i alla fall de första skicken.    Vi tränade lite annat i mellan varven men återvände till rutan flera gånger. Vid något tillfälle blev Totti osäker på om jag verkligen hade menat det jag sa... Ibland blir det så där, utan att jag vet vad som är fel. Jag trodde att jag hade gett honom den sedvanlig signalen som betyder "Spring ut till rutan" och till viss del hade jag ju gjort det, men ändå inte för när han nästan var framme så blev han osäker och vände och kom tillbaka.


Det där hände några gånger och på något sätt tror jag det kan ha med avståndet att göra. Han är inte tränad för ökat avstånd till rutan, och kanske berodde det på avståndet att han blev osäker. Hur som helst, så sprang han ut till rutan helt perfekt och sedan slutade jag med det.


Planen nu är att träan avståndet för sig och läggande i rutan för sig och kanske kan vi baka ihop det till ett moment, med tiden.   


Vi tränade en del Rally-moment också. Jag har ju anmält till tävling i början av februari, så jag får väl försöka hålla Rally-momenten aktuella. Det är Ale Bk som arrangerar tävlingen i en hyrd lokal, så vi kommer att tävla inomhus.   .


Provade lite stegförflyttningar också och det finns nog möjligheter att vi ska kunna lösa det på ett bra sätt. Vi har ju tränat det tidigare, men vi har inte fått till något flyt, utan det har mest varit "kaninskutt" åt sidorna och det får man ju inte betyg för. Men jag tycker mig ana en viss förbättring där, så det känns bra.


Backandet tror jag också att jag har hittat en bra träningsväg för. Provade lite idag, nu när vi var utomhus och vi hade lite mer "space" och min hemmasnickrade teori såg ut att kanske kunna fungera. Med lite mer träning och finslipning av inlärningsstegen så tror jag nog att jag kanske får till ett bra backande.


Andra ekipage kanseke inte har några bekymmer med det momentet, men eftersom Totti normalt inte backar överhuvudtaget - någonsin  - ever, så har jag haft stora problem att få in en backväxel alls. Att sedan få det att fungera vid sidan och från fotposition har vållat mig en del huvudbry, men nu jäklar, har jag en plan!!


Inkallning med ställande gick så himla bra idag. Det är magiskt, hur lätt det kan vara och ändå så himla svårt. Till en början hade jag ingen aning om varför Totti stannade perfekt ibland och andra gånger inte alls. När jag väl sedan kom på skillnaden, så blir det rätt varje gång. Visserligen går det förbättra givetvis, men det är ett stopp och det har det inte varit vid andra tillfällen, utan har det mest blivit en promenad in i stoppet.


En bra träningsdag idag med andra ord. Nu är det lite göromål i bostaden som ska fixas, bland annat ska julen bort., och ja det vanliga man har att göra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards