Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Nu är det nya året i gång som vanligt

Av Sheltieflickorna - 10 januari 2010 22:38

Nu har vi snart förbrukat helger och ledigheter för ett tag. Vi har inte tränat något med hundarna i år ännu, men nu är slappardagarna över.


Nyår tillbringade vi i Norra Bohuslän långt från alla smäller och där hade vi det lugnt och skönt och kunde promenera med hundarna helt obehindrat. Ja, så där himla obehindrat var det väl inte, med tanke på all snö som var där och att det var så förfärligt kallt (jävligt svinkallt med andra ord) . Så egentligen var vi mest inne och värmde oss vid brasan istället för att vara ute i den gnistrande snön som knarrade för varje steg. Men inte ens vid 12-slaget hördes det några smällare, och det är en väldig lyx att se att båda hundarna ligger och sover gott på golvet även på 12-slaget.


Som vanligt vid trettonhelgen så är det My Dog -  hundutställning och lydnadsprov, agilitytävling och FreeStyle tävling. I år skulle Tottis dotter Tosca från Uppsala vara med och tävla i FreeStyle. Helena (Toscas matte) åkte tåget till Göteborg och hon samt Erika med sin lagotto Tambo tog bussen till Mölnlycke och där hämtade jag upp dem, eftersom de skulle sova hos oss, innan tävlingen startade ganska tidigt nästa dag.


Det var jättetrevligt att få träffa Helena som vi annars har kontakt med via bloggar och mail. Tosca är mycket trevlig (så klart... hon är ju efter Totti) och via bilder jag har sett har jag tidigare tyckt att det finns många likheter dem emellan. Nu när jag träffade Tosca och kunde umgås med henne så har det blivit ännu tydligare, att de faktiskt är väldigt lika, både till sättet och att titta på.


Erika och Helena som inte bor i samma stad, hade inte kunnat repetera sitt nummer de skulle tävla med tillsammans tidigare, så det fick bli en generalrepetition på vardagsrumsgolvet. Så stort vardagsrum har vi inte, så det var väl inte helt lätt för dem att träna med 2 hundar och försöka få plats till svängar och hundar som skulle backa både ut och tillbaka igen. Men det gick hyfsat bra trots allt. Vi hade roligt i alla fall och det är ju alltid en bra början.


Totti fick hoppa in och vara "Standin-hund" för Tambo och han skötte det ganska bra, trots att han inte har tränat FreeStyle. Dino fick också prova att vara "standin" vid ett tillfälle, men han är mest bara agilitytränad och var ganska usel på FreeStyle, så han blev utbytt ganska omgående.


Helena och Tosca tävlade även individuellt och gjorde ett jättebra framträdande i klass 3 och det såg jättetrevligt ut, med en pigg och glad hund med gott tempo. Helena berättade efteråt att hon missade i sitt program och tappade bort sig i planeringen, så det blev en del upprepningar istället. Detta observerade väl domarna, så det blev inte så höga poäng men det var ett väldigt trevligt uppträdande att titta på och det är väl ändå det viktiga (fast jag vet att det är roligt att vinna också).


I parklassen eller +plus 6 tassar, som jag tror att klassen heter gick det desto bättre för Helena och Erika med sina lagotto. Där blev de placerade 2:a av 9 ekipage ( tror jag det var) med höga poäng. STORT GRATTIS  till dem för det. Vid ett tillfälle blev det en miss, då båda hundarna fick för sig att de skulle hoppa genom Helenas armar istället för en hund hos varje förare, och det drog väl poängen lite kan jag tänka.


  

Här är det Dino, Tosca och Totti som vi försökte rada upp.


  

Helena och Tosca som samlar sig innan de ska in och tävla.


  

Erika och Tambo kollar in de andra ekipagen i klassen.


  

Helena och Tosca värmer upp strax utanför ringen.


  

Nu har de fått komma in i ringen och väntar nu på att de starta musiken.


  

Tillbaka på läktaren igen efter genomfört program och nu har Tosca fått sin belöning och Tambo kan nog gärna tänka sig att hjälpa till med äta upp den.


Det var väldigt svårt att fota inne på mässan och de flesta bilderna blev helt kassa. Vi filmade också på Helenas individuella program, men jag har inte hunnit med att titta på filmen ännu och som ni förstår har jag heller inte fått in den i datorn.  men om den blev bra kommer den kanske ut här på bloggen. Eller vad säger du Helena, det går väl bra?


I dag har vi varit på klubben och hämtat agiltiyhinder kört iväg dem till ridhuset där det nu kommer att vara träning en gång/vecka fram till påsken ungefär. Totti fick följa med till agilityträningen idag, då det var ganska många i Anders grupp som inte kunde komma idag.


Så det blev faktiskt lite agilityträning även för Tottis del och han tyckte det var jätteroligt. Jag var väldigt noga med att han inte skulle hoppa för många hinder och heller ingen höjd på dem, eftersom jag är mycket försiktig så att han inte ska få ont i ryggen. Vi varvade med lite lydnad och han var så glad och nöjd med att hans vinterlov nu är över.


Dino hoppade glatt och med god fart som vanligt, så för Anders del var det bara att fortsätta där de slutade sin träning innan det blev vinter. Dino hade inte  glömt under vinterlovet så de tränade ganska mycket (som vanligt) och nu har vi två mycket trötta och nöjda hundar som sover gott.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards