Direktlänk till inlägg 30 augusti 2009

Veckan i kortvarianten

Av Sheltieflickorna - 30 augusti 2009 20:15

Man kan kanske tro att jag har slagit mig till ro, sedan tävlingen i Bollebygd, men icke. Jag har lyckats träna sönder momentet "Rutan" och förhoppningsvis har jag lagat det igen. Detta var verkligen inte min avsikt, men det blev så tokigt....


Det var egentligen inget konstigare än att jag skulle träna skicket till rutan, med en belöning framåt, när han kom fram till rutans mittpunkt. Det var där som jag förstörde alltihop. Jag skickar ut Totti och han springer glatt ut till Rutan och när han är nästan framme påbörjar jag mitt kast med bollen, som skulle studsa ner i marken framför honom. Men eftersom jag var kladdig om handen efter korv jag hade belönat med tidigare, så gled bollen ur mitt grepp och jag kastade bollen rakt i huvudet på Totti. Han blev så klart ganska förskräckt och undrade givetvis vad det var som hände, men upptäckte bollen och sprang iväg och hämtade den.


Nåväl, tänkte jag det gick ju bra, så jag gjorde om det och ställde mig denna gång lite närmare rutan, så att mitt kast skulle bli bättre den här gången. Ta mig tusan, om jag inte lyckades träffa den stackars hunden igen.  Det var väl själva den, tänkte jag, och gick ännu nämre och så gjorde vi om det igen, och hör och häpna, för tredje gången slänger jag bollen i huvudet på Totti. Sedan ville han inte gå ut till rutan på kommando.....


Med en target i mitten, så fick jag till slut ut honom till rutan och vi kunde sedan lägga ned den träningen för den dagen. I tisdags var jag på klubben för att träna lite Rally med mina rallykompisar och i väntetiden tänkte jag träna lite ruta. Ställde upp rutan och så gjorde vi lite annat en stund och fick god kontakt. Det var några andra där och tränade inför Räddnings SM som snart går av stapeln, vi har ett par ekipage från vår klubb som är kvalificerade till RäddningsSM. De hade ställt ett bord och där var även ett lydnadshinder med alla pinnarna på höjd. Tror att det (lydnadshindret) är 110 cm när alla sitter på plats.


Skickar Totti mot rutan efter stund och han drar lite i sidled, mot bordet och jag fick kalla tillbaka honom. Jag förstod inte varför han gick till bordet, så jag skickade ut honom mot rutan igen, och samma sak, han gick till bordet istället. Jag fattade fortfarande ingenting och flyttade mig, så att jag skulle kunna skicka mot rutan från ett annat håll. När jag skickar honom, så tar han fart och drar rakt ut åt höger satsar mot lydnadshindret och hoppar över..... Det höga .... som är över metern.... han som har varit skadad i ryggen och ska vara försiktig så att han inte får ont igen.... Tror ni att jag blev förstummad??? Ja, jösses, jag var inte alls beredd på det och är nästan lite chockad så här flera dagar senare.


Hur som helst, så verkar det ha gått bra och det är jag glad för, men jag var ju tvungen att fundera lite på varför han valde allt annat än "RUTAN". Sedan kom jag på det... jag hade ju kastat boll HONOM. Han ville helt enkelt inte gå till rutan.


Nästa träning fick jag ägna åt att bygga upp förtroendet för att springa till rutan på kommando igen. Det löste sig och nu ska det fungera igen, men oj så klumpigt det kan bli och så lätt det är att fördärva något som man har tränat för så länge, och poff!!! så har man gjort bort sig.


Vi har haft nöjet att få umgås med Ella i helgen och kan konstatera att tiden går verkligen fort. Nu ställer hon sig upp mot soffbordet och håller sig fast med en hand, och med den andra försöker hon greppa allt som är inom räckhåll och även det som är utom räckhåll också, för den delen.


Det blir en hektiskt vecka den som kommer och den kommande helgen är det dags att åka på läger. Det ska bli roligt att komma iväg ett par dagar och bara träna hund i goda vänners lag. Vi har ju även ett par kvällar vi kan umgås på, vilket också det ska bli jätteroligt.


Ella och Dino.


 
 
Ingen bild

Helena o Tosca

30 augusti 2009 21:41

Jag lyckades förstöra momentet i freestyle när Tosca ska gå mellan mina ben förut. Jag trampade henne nämligen på tassen...
Med mycket gott godis och klicker så fick vi dock ordning på det igen.

 
Ingen bild

Britt-Marie med Totti

31 augusti 2009 02:12

Själv har jag sabbat fotgåendet genom att trampa på Tottis tassar för många gånger. Numera går han alltid en lite bit ifrån mig. Det är ju bra när man inser vad som hänt, som med bollen och rutan, men ibland händer ju saker som man inte vet om, t ex att de trampar på något vasst. Och då kan man ju grubbla ihjäl sig på varför saker plötsligt ijte funkar längre.

 
Ingen bild

Åsa & Malika

3 september 2009 07:15

TACK FÖR DEN SUPERGODA TÅRTAN!! Nu måste vi se till att ni får fler pris så vi får mer sån god tårta ;-) syns på lägret imorn! Kram

 
term paper editing

term paper editing

13 januari 2012 16:40

En hund som en leksak) Även om jag inte gillar när djuren är nära de unga!

http://editingwritingservices.org/term.php

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards