Direktlänk till inlägg 26 juni 2009

Lydnadsprov i Alingsås

Av Sheltieflickorna - 26 juni 2009 11:44

Nu har vi varit på lydnadsprov igen och inget första pris blev det idag heller. Alltid är det något som krånglar. Men det som gjorde mig mest lycklig var att Totti låg fint på platsen och vi fick betyg 10!!


Det var lite stökigare miljö än vad man är van vid på brukshundsklubbarna i och med att det samtidigt var utställning i området. Men då de har placerat lydnadsringarna ett stycke ifrån själva utställningen så var det inget som störde oss i alla fall. Snarare  är det fördel för Totti när det rör sig lite grann runt omkring, för då har han lite att titta på under platsliggningen och då går tiden mycket fortare.


Strålade solsken och 28 graders värme och i stort sett alla hundar som jag såg, jobbade med god fart och verkade inte påverkade av värmen. Totti var snarare åt det andra hållet, lite extra taggad och tjuvstartade några gånger på tävlingsledarens kommando.


Så här fördelade sig våra betyg.

Platsliggning betyg 10.

Fritt följ betyg 8. Växlar position.

Läggande betyg 7. Något med framtaget som jag inte vet.

Inkallande med ställande betyg 5. Mycket sent stå.

Rutan betyg 0. Återvänder utan att stanna.

Apportering  betyg 6,5. Släpper vid avlämnadet

Hopp över hinder betyg 0. Tjuvstart och islag.

Fjärrdirigering betyg 7,5. Ligger före kommando

Helhetsintryck betyg 8,5.


Ett tredjepris och 117,5 poäng.


Det är lite märkligt med våra lydnadsprov. Det är alltid något som drar ned på betygen och ändå när jag tittar på det vi utfört så ser det många gånger väldigt bra ut och ändå blir det inte höga poäng. Ibland tror jag det har gått troll i detta, men någon gång ska väl vi också få ihop till ett första pris. Grejen är ju att Totti kan alla momenten väldigt bra inte bara på träning utan även på tävling, men tyvärr inte samtidigt.


Fria följet är dock väldigt stabilt moment. Där har vi haft 8 eller 8,5 och även betyg 9 på många tävlingar och för olika domare. Läggande under gång varierar mellan 7 och 8. Apporten brukar bli 8 (tuggar) och hoppet likaså eftersom Totti gärna slår i på tillbaka hoppet. Fjärrren pendlar mellan 8 och 10. Ganska hygglig lägsta nivå på de momenten, men så har vi ju då de moment som vi inte är så bra på. Typ inkallning med ställande och rutan...


Ja det är väl bara att kämpa vidare, för rätt som det är sitter allt på samma gång, hoppas jag. I alla fall vill jag det väldigt gärna, för det hade känts lite mer rättvist så.


Mot nya bravader och äventyr!

 
 
Britt-Marie med Totti

Britt-Marie med Totti

28 juni 2009 21:22

Det måste varit tufft att tävla i värmen. Jag var anmäld till en tävling i torsdags, men lämnade återbud. Min Totti är väldigt värmekänslig och enda sättet att få honom att inte krokna direkt hade varit att låta honom bada precis innan det var vår tur.
Men det går fler tåg, eller hur!

http://www.tottskrutten.bloggagratis.se

 
Monkan

Monkan

28 juni 2009 23:36

Gu vad duktiga ni är som tränar när det är så varmt. Här ligger vi på latsidan ska jag säga.

http://:lagottokrullet.blogg.se

 
Ingen bild

Åsa & Malika

29 juni 2009 11:29

Ni var kanonduktiga!! kram i värmen

 
Ingen bild

eva g

29 juni 2009 18:24

Ni kämpar duktigt på ni. Hade knappt orkat det i denna värmen, helt galet svettigt.
Har mailat dig några foton på nya valpen Jino. Hur söt som helst, är lik Renzo som liten.

 
Ingen bild

Yvonne

29 juni 2009 23:31

Eva;

Nu har jag tittat på bilderna på Jino. Så söt, det är inte utan att man blir lite valpsugen.

Ska fresta någon mer med en valpbild när jag är lite piggare än vad jag är i dag.

 
Ingen bild

Catrin

30 juni 2009 09:30

Ge inte upp! Vi fick vårt första 1:a pris i II:an på vår 8:e tävling ;-). Sen krävdes det några till innan LP kom. Totalt har jag gjort 14 tävlingar i II:an hihi.
Kram Catrin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards