Direktlänk till inlägg 31 maj 2009

Nytt försök i Mark

Av Sheltieflickorna - 31 maj 2009 23:41

I dag var det dags igen, för ett nytt försök att lyckas i alla moment i lydk 2. Det gick väl så där, om jag ska sammanfatta dagen lite kort. Platsliggningen gick "bra", fast vi blev utan betyg. Hur kan det bli så, tänker kanske någon då. Tyvärr kan jag inte skylla på någon "domarskandal" heller, utan det är jag och min hund som får ta på oss det.


När vi stod på linje och gjorde oss klara för att lämna hundarna, kände jag att Totti liksom "mentalt stängde av mig". Jag brukar kunna få kontakt när jag ska säga att han ska stanna kvar. I dag fick jag ingen som helst kontakt i det ögonblicket. Så det kändes som att jag pratade för döva öron, men jag tänkte att han vet ju vad som gäller, så blir säkert bra. Vi gick och gömde oss, och jag förstod på folk som stod runtomkring att alla hundar låg bra under tiden.


När vi gick tillbaka till hundarna ser jag att Totti ligger helt platt med hakan i tryckt ned i gräset. Härligt tänkte jag, då var saken klar. Men så enkel är ju inte verkligheten. Domaren säger att jag får betyg 0.....!! Hur tror ni det kändes. Då får jag veta att precis när jag gick iväg, så slängde sig Totti på rygg och skubbade sig på lagottovis, och fnyste så där behagligt som hundar kan göra. När han var klar med det, ställde han sig upp och ruskade av sig beviset och sedan lade han sig tillrätta och låg sedan fint hela platsliggningen. Vad ska jag säga... hans bus varade i kanske 30 sek och det kan nog jag tycka var väldigt onödiga 30 sek. Han kunde väl ha väntat en lite stund, med att rulla sig.


Nåväl, men han låg i alla fall väldigt fint när han väl lagt sig ner. Så på så vis känns det bra ändå, även om vi blev utan betyg.


Hur gick det sedan då? Jo, faktiskt ganska bra, med ett par undantag. Fria följet fick vi 8,5 på och 8 på läggande under gång. Inkallning med ställande vet jag inte vad som hände med, men det blev i alla fall inget stopp på min hund. Möjligen att mitt kommando fick stopp på någon annans hund, men det funkade inte på min. Betyg 0.


Rutan däremot gick hur bra som helst. Betyg 10. Apporten så där. Han gick ut i galopp, plockade apporten och kom i galopp tillbaka,. Så längt helt perfekt. Sedan gick det väldigt trögt vid avlämnadet idag. Jag fick ta till ett dubbelkommando för att få in honom fint vid sidan. Betyg 6,5. Hopp över hinder betyg 8, islag. Fjärrdirigering betyg 9 och helhet betyg 9.


Ett tredjepris och placering nr 7.


När vi kom hem från tävlingen blev det en stunds slappande i det härliga solskenet i trädgården, i solstolen. Försökte få lite färg på "näsan". Anders hade inte tid att sola, för han håller på med staket runt trädgården. Vi utökar den inhägnade delen av trädgården nu när vi ändå gör nytt gräs.


På eftermiddagen var det dags för agiliytkursen. Vi körde hårt med våra deltagare i värmen. De var jätteduktiga och jobbade så bra, trots att det var hur varmt som helt. Hundarna har god fart i alla övningarna och då menar jag faktiskt riktigt god fart. Det är jättekul att se att de har så härligt motiverade hundar och förarna har väldiga bekymmer med att hinna med sina hundar på banan. Det hade ju varit väldigt trist om det varit tvärt om.


Efter kursen blev Anders så träningssugen, så vi åkte hem och stoppade in våra hundar i bilen och åkte till klubben igen. Anders körde Dino på den banan vi hade haft på kursen och det var en lycklig Anders som gick av banan. Dino är kanon, fick jag veta då. Härligt! och tur är väl det kanske!


Nu är det bara resten kvar på denna söndag och snart är det en ny vecka igen, med nya utmaningar att ta sig an. Vem vet vad framtiden bär sig till oss?


 
 
Ingen bild

Åsa & Malika

1 juni 2009 14:08

Ja, du 30 sek var lätt att missa ;-) vi som trodde att han legat så kanon hela tiden, buspojken!!! han är himla söt i alla fall! Vi glömmer Mark.....;-) Ha det gott i värmen! Dino var nog bäst, om man ska dömma av Anders tjoande...Härligt!

 
Ingen bild

Helena o Tosca

1 juni 2009 18:23

Wohoo! 10 på rutan, inte illa!! Kul.

Jadu, tänk vad de kan hitta på när vi inte ser. Tosca har inte gjort nåt sånt bus (ännu), men jag ska hålla tyst om det tills efter lördagens tävling.

 
Ingen bild

Yvonne

1 juni 2009 22:02

Ja, Helena. Det är bäst att inte säga nåt. Vi håller i alla fall tummar och tassar för er.

 
Britt-Marie o Totti

Britt-Marie o Totti

2 juni 2009 03:17

Visst är det konstigt, ett moment som går jättebra ena tävlingen blir pannkaka nästa. Visst vore det kul att alla moment kunde klaffa samtidigt för en gångs skull. Och typiskt lagotto att rulla sig. Kliar det så kliar det, och då gör man något åt det, oavsett om det är tävling eller inte.

http://www.tottskrutten.bloggagratis.se

 
Tessan med "pälsbollarna"

Tessan med "pälsbollarna"

5 juni 2009 12:21

Hallåååå!! Det var ju länge sedan jag var härinne....Ser att ni tränar och står i, DUKTIGA är ni:) Skrattar dock åt Tottis platsläggande,även om du inte gör det;)....
Må så gott!

http://minahundarochjag.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards