Direktlänk till inlägg 29 maj 2009

Lydnadsprov i Bollebygd

Av Sheltieflickorna - 29 maj 2009 22:31

Tillbaka från en kvällstävling i lydnadsklass II i Bollgebygd. Vi fick ihop till ett 2:a pris och blev placerade på 4:e plats.


Den stora vinsten för vår del, låg i platsliggningen. Totti låg hela platsen och fick betyg 10 i det momentet. Det var en väldigt svår platsliggning, med nästan helt osannolika störningar. Det började med att en hund i vår grupp, gick upp direkt som vi lämnade hundarna. Föraren fick ta med sig sin hund, bakom huset där vi stod och gömde oss.


Ungefär 20 meter från vår grupp av liggande hundar, hade klass I lagt sina hundar för platsliggning. När förarna lämnade sina hundar, var det nästan så att en av förarna gick över Totti, där han låg plats. Föraren upptäckte att min hund låg där, och vek undan och min duktiga vovve låg kvar. Detta såg jag ingenting av själv, eftersom jag stod och gömde mig bakom en container, och kanske var det lika bra. För strax därefter var det 2 hundar från klass I, som var uppe och sprang och gruffade med varandra. Det jag kunde se, där jag stod, var att en människa hade svårt att fånga en springande hund. Kan väl säga, att jag nästan hade hjärtstillestånd när jag såg det.


Hur som helst, så hörde jag tävlingsledaren säga att tiden är ute och att vi fick komma fram. När jag rundar knuten och kommer ut på planen vet jag inte alls vad som väntar mig, men där ligger Totti med hakan tryckt ner i gräset. En hund strax brevid Totti sitter upp, ser jag när jag kommer ut på planen, och han hade satt sig upp när de andra hundarna sprang omkring. Utan överdrift, kan jag säga att Totti har verkligen klarat något SVÅRT idag. WOW!


Det är min stjärngosse det, med stjärnglans. Jag visste väl det att jag har världens bästa Totti.


Övriga moment gick så där. I fria följet blev det ett missförstånd i första halten, och Totti slängde sig ned istället för att sitta. Hade han gjort  det i nästa moment hade det varit toppen, men just då hade det räckt med att han hade satt sig. Fick lite neddrag i betyget för det, men han var liksom inte riktigt med och den där speciella "glöden" saknades.


Vi missade rutan också. Han gick ut till vänster i en vid båge och det märkliga är att alla andra hundar gjorde likadant. Det var endast en hund i kväll som klarade rutan. Den föraren kunde dirigera sin hund in i rutan, men även den hunden hade gått ut till vänster. Det som är ännu märkligare är att, före vår grupp gick elitklassen. De hade rutan på samma ställe och där missade alla utan en, rutan också. Märkligt, för elithundarna är ju rutinerade och de brukar sällan missa rutan helt, men det gjorde de idag.


Nu är vi jättetrötta men väldigt lyckliga, för att vi klarat sådana svårigheter ikväll. Det är nog vår största seger hittills på många år. Nu ska vi ladda om batterierna och jag ser redan fram emot nästa tillfälle.


Vill också Gratta vår träningskompis Ingela och hennes Stella, till ett LP III idag och en klassvinst (igen). De är uppenbarligen helt oslagbara. Stort Grattis och vad jag ser fram emot att bli bjuden på tårta (igen).


I morgon är det klubbmästerskap i lydnad och vi ska nog åka dit och heja fram någon av våra klubbkompisar till en Klubbmästartitel.

 
 
Ingen bild

Åsa & Malika

30 maj 2009 10:23

GRATTIS!! ni är kanonduktiga, 2 ggr ligga på platsen = en vana ;-) nästa gång sitter allt på plats. Ses snart. Kram

 
Ingen bild

Marie Cosmos &Nico

31 maj 2009 04:23

Ni var såååå jätteduktiga, vilket samspel ni har och man ser att Totti och du har roligt när ni kör lydnad (i mina ögon är man vinnare redan där). Lovade mig själv att ALDRIG mer beträda en lydnadsplan igen. Men man vet ju aldrig......... kram Marie ,Cosmos och Nico

 
Ingen bild

Helena o Tosca

31 maj 2009 21:04

Grattis!!
Två 2:a pris nu. Då är det ju inte långt kvar förrän ni får förstapriset!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sheltieflickorna - 3 mars 2021 23:01


I kväll var jag och Anni på klubben och tränade tillsammans med onsdagsgänget. Det var ganska kallt och dimman rullade in över planen. Min planering för kvällen var att träna ingång och att hon ska vilja ha dragkamp med mig på planen bland andra männ...

Av Sheltieflickorna - 2 mars 2021 22:45


Såg när jag loggade in att det är nästan på dagen 7 år sedan jag gjorde inlägg senast. Tanken med att börja blogga igen är att jag tänker mig samla på videoklipp och tankar kring Annis och Loppans lydnadsutbildning. Planen är jag ska bli mer strukt...

Av Sheltieflickorna - 20 februari 2013 09:45

Vi tränar vidare med frivilliga beteenden men också med stimuluskontroll på vissa. Idag tycket jag läggande var bra på kommande i de flesta fall, även om det finns ljud och annat "störigt" i omgivningen. Det jag såg på filmen, var att jag vil lite sn...

Av Sheltieflickorna - 9 februari 2013 16:51

I dag var det näst sista tillfället på vår valpkurs. Lollo var jätteduktig och kunde nosdutta på postit-lapp, fastän vi bara tränat det några gånger hemma i köket.    Hon kunde också springa till musmattan på några meters avstånd och klossträn...

Av Sheltieflickorna - 8 februari 2013 15:58

Det finns en funktion där man kan ladda upp videoklipp här på bloggen, men det verkar vara knepigare än att bara lägga in en länk till Youtube, tror jag. Här tränar jag och Lollo på frivilligt läggande i framförmappen. Det har varit svårt att få...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lydnad


Ovido - Quiz & Flashcards